Bevilgnings-bonanza på PSI

Stiftelsen DAM, UiO:Energi og UiO:Veksthuset for verdiskaping bevilger nesten 4 millioner kroner til 5 forskjellige prosjekter på PSI og ett på SAI.

Mona Bekkhus

Opptur. Mona Bekkhus fikk betalt for helhjertet prosjektutvikling med nesten 3 millioner kroner fra Stiftelsen DAM. Foto: Svein Harald Milde/ UiO

Tre fjerdedeler av disse midlene, nesten 3 millioner kroner, får professor Mona Bekkhus fra Stiftelsen DAM for å undersøke utviklingen av depresjon hos unge jenter.

– Jeg ble veldig glad, svarer Bekkhus, som til daglig er tilknyttet forskningssenteret PROMENTA ved PSI.

Jenter mer sårbare

Hun håper prosjektet kan bidra til å besvare hvorfor jenter har vært spesielt sårbare for å utvikle depresjon de siste 10 til 20 årene.

Formålet med studien, ifølge professoren, er å teste hypotesen om at jenter er mer sårbare for miljømessige stressfaktorer på grunn av biologiske faktorer.

– Konkret ønsker vi å undersøke samspillet mellom epigenetiske og genetiske mekanismer samt risikofaktorer i miljøene, for å forstå hva som bidrar til økt sårbarhet for depresjon hos jenter, forklarer hun.

Vil inkludere brukerne

Stiftelsen DAM vektla i utlysningen i år prosjekter med høy grad av brukermedvirkning.

– Vi har lagt ned mye arbeid i utvikling av prosjektet og startet tidlig med å involvere både ressursgruppen i PROMENTA og ungdom, forteller Bekkhus.

– Implementering av funn gjennom brukermedvirkning er viktig for at forskningen raskere skal få praktisk nytte.

Samtidig tror hun ikke at det er hensiktsmessig å involvere brukere i alle typer forskning.

– Personlig synes jeg det er veldig givende og lærerikt, men det er også utfordrende og ikke alltid lett å få med alle brukerne.

Bekkhus opplyser at mesteparten av midlene vil gå til en PhD-stipendiat, som skal undersøke forskningsspørsmålene. I tillegg er det satt av midler til brukermedvirkning.

Innovasjonsmidler fra UiO

Fra UiO sentralt kom nylig gladmeldingen om at tre prosjekter ved PSI får 500 000 kroner til sammen i innovasjonsmidler koordinert av Veksthuset for verdiskaping.

Ragnhild Marie Undseth tildeles 400 000 i tidligfasestøtte til prosjektet “Real-time fNIRS neurofeedback to supplement fMRI targeted brain-training”.

Prosjektene «Trygge foreldre, modige og mestrende barn» til Kristin Martinsen og «Nabolaghelse.no» til Tilmann von Soest får 50 000,- hver for idé og konseptfasen.

Vindmøller, kjernekraft og grønnere skip

UiO:Energi og miljø delte for ikke lenge siden ut såkornmidler til åtte prosjekter, hvorav SV-fakultetet hadde to (25 %) av prosjektene som fikk støtte.

Tidligere instituttleder ved PSI, Pål Kraft, mottok 400 000 NOK for prosjektet «EnergySim – communicating effectively about wind turbines and nuclear energy» og Elisabeth Schober ved SAI ble tildelt 250 000 NOK i den samme runden til prosjektet «Greener Ships for a Greener Future?»

Søknadsfristen nærmer seg

UiO:Energi og miljø lyser ut såkornmidler til forskning og forskningssamarbeid med søknadsfrist i juni og november hvert år. Neste søknadsfrist er 25. november 2023. Det er satt av totalt 1 million til denne utlysningen.

Av Svein Harald Milde
Publisert 27. okt. 2023 18:11 - Sist endret 27. okt. 2023 18:11