SV har faretruende lav svarprosent i Studiebarometeret

Etter to år med laber deltakelse fra studentene ved SV-fakultetet, inviterer studiedekan Trine Waaktaar til dugnad for å øke svarprosenten i Studiebarometeret 2023.

Student foran Eilert Sundts hus

Foto: Erik Engblad / UiO

NOKUT gjennomfører hver høst en nasjonal studentundersøkelse om studiekvalitet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Formålet med Studiebarometeret er å styrke arbeidet med kvalitetsutvikling i høyere utdanning og gi nyttig informasjon om studiekvalitet.

Studiebarometeret er åpent for besvarelser fra 24. oktober til 19. november, og alle studenter i andre studieår på bachelor og studenter i femte studieår på master, integrerte masterprogram og lange profesjonsutdanninger kan delta.

Trine Waaktaar, studiedekan ved SV-fakultetet, oppfordrer til forent innsats for høyere svarprosent i årets undersøkelse.

- Studentenes tilbakemeldinger i Studiebarometeret er et viktig kunnskapsgrunnlag i vårt arbeid med å forbedre studiekvaliteten. Vi trenger hjelp fra alle undervisere, studiekonsulenter, utdanningsledere, programledere og studenttillitsvalgte ved SV for å øke deltakelsen blant de aktuelle studentene, sier Waaktaar.

Studiemiljø, arbeidslivsrelevans, læringsutbytte

I undersøkelsen blir studentene spurt om hva de synes om undervisning og veiledning ved SV-fakultetet, studie- og læringsmiljø, arbeidslivsrelevans og læringsutbytte. De blir også spurt om personlig engasjement, studieinnsats og motivasjon. Spørsmålene er retta mot studieprogramnivå, ikke emne- eller institusjonsnivå.

Det tar 10–12 minutter å besvare skjemaet.

I etterkant av undersøkelsen er det enkelt å finne fram til studentenes vurderinger av de ulike studieprogrammene, sammenlikne resultater mellom ulike studieprogrammer, og se utviklinga over tid for spesifikke studieprogram.

Trine Waaktaar håper flest mulig tar seg tid til å spre budskapet om Studiebarometeret i år. Hun påpeker at studentene med undersøkelsen har ei god anledning til å påvirke egen studiehverdag.

- Studiebarometeret er en del av studentdemokratiet, sier Waaktaar.

- Dessuten bruker vi resultatene aktivt i rekrutteringsarbeidet, og dataene er på den måten vesentlige også for å tilrettelegge for framtidige studenter ved vårt fakultet.

Hvordan delta i Studiebarometeret 2023?

NOKUT har utarbeida plakater som kan brukes i undervisninga. Plakatene inneholder en QR-kode som leder direkte til spørreskjemaet.

Publisert 25. okt. 2023 15:08 - Sist endret 25. okt. 2023 22:27