Feiret SVs 60 år med faglig stafett og bursdagskake

Det samfunnsvitenskapelige fakultet fyller 60 år i år. Det ble behørig markert 3.november med en forskerstafett med representanter fra alle fagene - og med påfølgende kakefest.

SV seksti
Alle bilder av Amund Aasbrenn/ UiO

Under SV-fakultetets 50-årsjubileum for ti år siden, ble det laget jubileumsbok, utstilling og plassen på Øvre Blindern ble sperret av med telt og arrangementer fra morgen til kveld - mange av dem med fagligtilbakeblikk. Den spreke 60-årsjubilanten valgte denne gangen å ta feiringen litt ned, gjøre den mere bærekraftig og å skue framover.

Dekan Anne Julie Semb - selv nyslått 60-åring - inviterte én representant fra hver enhet på fakultetet til med litt store bokstaver å se framover og på fire minutter gi de frammøtte essensen i følgende budskap:"Hvorfor er det jeg forsker på og mitt fag viktig for samfunnsutviklingen og for framtiden". De som ble utfordret til å ta utfordringen på vegne av sitt fag var:

• Solveig Topstad Borgen, postdoktor på Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi.

• Sverre Urnes Johnson, professor ved Psykologisk institutt.

• Francesca Refsum Jensenius, professor ved Institutt for statsvitenskap ISV

• Bård Lahn, postdoktor ved TIK: Senter or teknologi, innovasjon og kultur

• Manudeep Bhuller, professor ved Økonomisk institutt

• Charline Kopf, postdoktor ved Sosialantropologisk institutt

• Trym Nohr Fjørtoft, postdoktor ved ARENA, Senter for Europaforskning

• Anders Ravik Jupskås, Nesteleder ved C-REX, Senter for ekstremismeforskning

Til sammen tok de oss gjennom viktige temaer som ulikhet, økonomiske forskjeller, ensomhet og psykiske lidelser, ledelse og politikk, olje og klima, betydningen av tilhørighet og arbeid, EUs rolle og ekstremismeforebygging og fare- for å oppsummere det litt enkelt. Framtiden byr på nok å ta i for forskere fra SV-fakultetet.

Så var det mingling og kakefeiring, der dekan Anne Julie Semb var raus med å dele ut kakestykker til alle som var møtt opp for å feire 60-årsjubilanten. Og det ble en bærekraftig feiring – og ikke en smule igjen.

Av Gro Lien Garbo
Publisert 30. nov. 2023 16:04 - Sist endret 1. des. 2023 09:45