Forskerstøtten er styrket

"Fakultetet har hatt en formidabel vekst i antall eksternfinansierte forskningsprosjekter fra EU og Forskningsrådet de siste årene. Derfor har vi nå styrket forskningsstøtten i fakultetsadministrasjonen", skriver seksjonsleder for Seksjon for forskning og kommunikasjon, Johannes Elgvin.

Forsterket forskningsadministrasjon

Forsterket. F.v. Marit Eldholm, Johannes Elgvin, Stina Petersen og Emil Bæk Holland (Foto: Svein Milde)

Fakultetet har hatt en formidabel vekst i antall eksternfinansierte forskningsprosjekter fra EU og Forskningsrådet de siste årene. Instituttene rekrutterer fremragende forskere som igjen vinner fram i konkurransen om midler til forskning. Samtidig erfarer vi en trend i samfunnet med mer kontroll og styring av alt vi gjør. Vi har strenge rapporteringskrav og nye lover, regler og rutiner innen forskningsetikk og personvern. Dette fører med seg et behov for kompetent forskerstøtte. Derfor har vi nå styrket forskningsstøtten i fakultetsadministrasjonen.

Marit Eldholm har jobbet ved ARENA – Senter for europastudier siden 2004, først som vitenskapelig assistent, og deretter som forskningskonsulent fra 2007. Fra 2008 har hun jobbet som forskningsrådgiver og prosjektleder samme sted. Hun har vikariert som administrativ leder for C-REX og som forskningsrådgiver i fakultetsadministrasjonen. Nå er hun ansatt i fakultetsadministrasjonen på fulltid. Hun har vært involvert i EU-prosjekter ved UiO siden 2005 og vært med på utviklingen av flere store koordinatorsøknader innenfor samfunnsutfordringer som har blitt innvilget. Marit er fakultetets personvernkontakt. Hun vil i tillegg ha ansvar for tematiske EU-prosjekt og ph.d.-nettverk gjennom Marie Sklodowska-Curie Actions. Marit vil også jobbe med forskningsetikk og hun sitter i UiOs ressursgruppe for EU som deler erfaringer og bygger kompetanse i støtteapparatet på tvers av alle enheter ved UiO.

Stina Petersen har jobbet i sektoren siden 2007 og med forskerstøtte ved SV-fakultetet siden 2013. Hun jobbet først ved Økonomisk institutt (ØI). Fra 2016 har hun vært forskningsrådgiver ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi (ISS) der hun de siste årene har koordinert forskerstøtten.  Hun har ni års forskningsadministrativ erfaring fra ØI og ISS og dermed en bred og grundig erfaring med finansiering fra Forskningsrådet. Stina vil ha ansvaret for forskerstøtte knyttet til Forskningsrådet og er også fakultetets kontaktperson for spørsmål om Forskpro. Stina vil også jobbe med forskningsinfrastruktur og hun sitter i UiOs ressursgruppe for Forskningsrådet som deler erfaringer og bygger kompetanse i støtteapparatet på tvers av alle enheter ved UiO.

Emil Bæk Holland jobber fortsatt med ERC og individuelle postoktorstipend fra Marie Sklodowska-Curie Actions.

Husk at hvis du har tenkt å søke midler er det viktig å klarere med institutt- eller senterleder først og ta kontakt med din lokale forskningsrådgiver.

Aktuelle utlysninger:

SV-fakultetets for-ansatte-sider om forskerstøtte:

Av Johannes Elgvin
Publisert 27. jan. 2023 12:17 - Sist endret 2. feb. 2023 15:23