Hjernen fortsetter i sentrum

Etter å ha fylt Domus Bibliotheca i sentrum med temaer som søvn, demens, hukommelse og ugdomshjernen i vår, fortsetter satsingen også til høsten. Da vil det blant annet handle om kunstig intelligens, læring og om personlighet - fortsatt med overskriften «Hjernen i sentrum».

Ingebrigt Steen-Jensen står på scenen under demensseminaret

Rammet av demens: På et fullstappet arrangement 1. juni fortalte Ingebrigt Steen Jensen om hvor viktig det er for ham å være i aktivitet hver dag og å gjøre det som gjør ham glad. Å se favorittklubben spille fotball er en av gledene (Foto: Gro Lien Garbo/ UiO).

Serien «Hjernen i sentrum» i UiOs nye storstue Domus Bibliotheca på Universitetsplassen på Carl Johan har trukket et stort publikum. På flere av arrangementene har det vært ventelister for å få plass. Tilbakemeldingene har også vært svært positive.

Hjernen er tydelig i vinden. Regjeringen har jo også laget en egen hjernehelsestrategi og Hjernerådet samler landets forskere på feltet. En stadig mer digitalisert hverdag gir også fortløpende hjernen nye utfordringer.

Dialogbasert med forskere og folk med egen-erfaring

Deltakerne i demensseminaret
Demenspanelet. En populær sesong for hjernen ble avsluttet med (f.v.) Ingrbrigt Steen Jensen, Anders Martin Fjell, ordstyrer Kaja Nordengen, Linda Hildegard Bergersen og Geir Selbæk (Foto: Gro Lien Garbo)

Det var Det samfunnsvitenskapelige fakultet som tok initiativ til serien, som nå er et samarbeid mellom Det medisinske fakultet, SV-fakultetet og UiO sentralt, men med bidragsytere fra hele universitetet. I tillegg deltar andre personer fra samfunnslivet - noen  med egenerfaring og noen som representant for en interessegruppe f.eks. Og så åpnes det alltid for spørsmål fra salen.

Ordstyrer for de fleste av disse dialogbaserte arrangementet har vært  Kaja Nordengen som er lege og forfatter av "Hjernen er stjernen". Hun fortsetter i høst.

Datoer som foreløpig er satt av til «Hjernen i sentrum» i høst er: 11. oktober, 8. november og 29. november – kl. 18.00-19.30.

Av Gro Lien Garbo
Publisert 22. juni 2023 10:45 - Sist endret 29. sep. 2023 05:52