ISV er medarrangør på stor internasjonal PhD-workshop

Stipendiater fra 11 land og 21 universiteter er denne uken samlet i Oslo for å delta på PhD-workshopen «19th SCANCOR PhD Workshop on Institutional Analysis», som ISV, BI og OsloMet samarbeider om.

SCANCOR Workshop med professor Walter Powell fra Standord

Selveste Walter "Woody" Powell åpnet workshopen med en artig gjennomgang av historien til amerikansk veldedighetskultur (Foto: Svein Harald Milde/ UiO)

Det var god stemning og engasjerte diskusjoner etter åpningsforelesningen med Stanford-professor Walter «Woody» Powell i Domus Bibliotheca tidligere denne uken. Han snakket om fremveksten av amerikanske veldedighetsorganisasjoner og deres innflytelse på politikken.

– Så langt vil jeg si at det går veldig bra. Det virker som om stipendiatene setter pris på forelesningene og ettermiddagsseminarene, sier hovedarrangør fra ISVs side, Jens Jungblut.

Bildet kan inneholde: dressbukse, smil, kjole skjorte, erme, halsbånd.
"Woody" Powell og Jens Jungblut helt i starten av workshopuken (Foto: Svein Milde/ UiO)

– Jeg er veldig glad for å se at så mange mennesker har deltatt personlig eller via Zoom på de åpne forelesningene og håper arrangementet også bidrar til å vise frem SCANCORs aktiviteter og muligheter til akademiske miljøer i Oslo, Norge og i utlandet.

Akademisk smeltedigel

Før Jungblut begynte ved ISV jobbet han som postdoktor ved Scandinavian Consortium for Organizational Research (SCANCOR) ved Stanford. Nå er han med på å arrangere den 19. «SCANCOR PhD Workshop on Institutional Analysis», som foregår hele denne uken og begynte sist mandag i Domus Bibliotheca, deretter i BIs og OsloMets lokaler utover uken.

Det er en stor begivenhet, fordi det er første gang workshopen holdes i Norge. SCANCORs kjerneoppgave, ifølge Jungblut, er å fremme utveksling mellom de nordiske landene, samt Stanford og Harvard, innenfor fagområdet organisasjonsforskning.

Han forteller at mye av dette skjer ved at nordiske forskere reiser til de to universitetene i USA. Men denne workshopen gir stipendiater fra mange forskjellige universiteter muligheten til å samarbeide, påvirke hverandre og samhandle med verdensledende miljøer på organisasjonsforskning i løpet av en intensiv uke i Oslo.

I løpet av workshopuken i Domus Bibliothecas, BIis og OsloMets lokaler presenterer anerkjente internasjonale forskere nye og pågående organisasjonsstudier.

PhD-verktøy

Diskusjonene dreier seg mest om ståa til organisasjonsforskningen per nå, fremtidige fagretninger og metodiske verktøy med fokus på aktuelle sosiale, politiske og økonomiske utfordringer, samt utfordringer knyttet til teoretisering av organisasjonsendringer.

Bildet kan inneholde: møbler, stol, interiørdesign, bygning, belysning.

– Forhåpentligvis vil stipendiatene sitte igjen med ny innsikt og nye verktøy til å gjennomføre sin egen doktorgrad med, sier Jungblut.

– Jeg er veldig takknemlig for den gode støtten vi har fått både fra studie- og forskningsadministrasjonen ved ISV, personalet i Domus Bibliotheca, men også samarbeidspartnerne i OsloMet og BI.

– Workshopen ville heller ikke vært mulig å gjennomføre uten bevilgningen fra NFR INTPART, som finansierer vårt samarbeid med SCANCOR i Norge, avslutter han.

Tidligere workshoper er arrangert ved Stanford, København Business School, IESE Barcelona, Universitetet i Mannheim, Hebraisk universitet i Jerusalem, EMLYON Business School, Stockholm School of Economics, WU Vienna og Aalto universitet.

• Mer informasjon om SCANCORs muligheter finner du her og her
Av Svein Harald Milde
Publisert 1. sep. 2023 08:10