Lær å skrive kronikk av Aftenpostens kronikk-redaktør

Forskere ved SV-fakultetet får tilbud om intensivkurs i kronikk-skriving ledet av Aftenpostens kronikkredaktør Erik Tornes. En lunsj-samling 28.september og en etter middagsøkt 9.november er det man forplikter seg til. Påmeldingsfrist er 7.september.

Faksimiler fra kronikker i aviser

Kronikk-skriving er en fedighet du som forsker mest sannsynlig har bruk  for. Da har du mest mulig kontroll over teksten din. Men du må lære deg å spisse budskapet, Ofte plukkes også saken opp i  nyhetsbildet  ellers. (Foto: Lars Sandved Dalen/ CC BY SA 3.0

Har du lyst til å komme igjennom til et større publikum med viktige forskningsfunn og viktig kunnskap som kan belyse samfunnsdebatten og nyhetsbildet? Trenger du å lære mer om hvordan du kan spisse budskapet ditt? Har du også et ønske om å ha mest mulig kontroll over egen tekst? Da er et kronikk-kurs noe for deg.

Formidling, i tillegg til forskning og undervisning, er en prioritert oppgave for alle forskere i akademia. På SV-fakultetet får alle ph.d.-kandidater et to-dagers kurs i forskningsformidling, der «eksamen» består av å levere en kronikk.  Mange av dere som er postdoktorer, førsteamanuensiser eller professorer vil også kunne ha stort utbytte av slik kursing og oppfriskning.

Vi tilbyr derfor et spesiallaget kurs med to samlinger ledet av kronikkredaktør i Aftenposten Erik Tornes:

• Torsdag 28.september 11.30-13.00: Lunsj med kronikk: Introduksjon: Hva er en kronikk, hvordan spisse budskapet, råd og tips til hva det er viktig å legge vekt på.
  • Etter introduksjonen inviteres dere til å skrive utkast til kronikk innen deres fagfelt. Disse sendes til Tornes for gjennomlesing før neste samling.
  • Torsdag 9. november fra 12.00-16.00: Oppfølgingskurs: Gjennomgang av kronikkene alle har sendt inn: Tips som kan forbedre alle utkastene ytterligere, vanlige feller å gå i. lure grep m.m.

Erik Tornes holder ofte kurs rettet mot akademikere. Han har også ansvar for Norges kanskje viktigste kronikk-spalte, så det å knytte kontakt med ham er i tillegg en bonus.

OBS: Frist for påmelding: Torsdag 7. september til din kontorsjef eller instituttleder eller til kommunikasjonsavdelingen ved Gro Lien Garbo: g.l.garbo@uio.no.

Det er begrenset antall plasser, til sammen ca. 25 og vi fordeler plassene mellom enhetene - og etter først til mølla-prinsippet. Dette er et kurs som vil arrangeres flere ganger. Neste semester planlegges et tilsvarende kurs på engelsk

Av Gro Lien Garbo
Publisert 1. sep. 2023 08:20 - Sist endret 1. sep. 2023 08:41