Nye instituttledere ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet

I løpet av høsten blir det klart hvem som skal lede SVs institutter de neste fire årene.

Nye instituttledere

Nye instituttledere på SV-fakultetet. F.v. Karen Helene Ulltveit-Moe (ØI), Elin Haugsgjerd Allern (ISV) og Thorgeir Kolshus (SAI) (Foto: Tron Trondal og Erik Engblad/ UiO)

Økonomisk institutt er klar for ny ledelse. Steinar Holden trekker seg tilbake etter to perioder som instituttleder. Karen Helene Ulltveit-Moe stiller som ny instituttleder, og har med seg Jo Thori Lind som nestleder.

Institutt for statsvitenskap får også ny ledelse fra januar. Elin Haugsgjerd Allern stiller til valg sammen med nestlederkandidat Tobias Bach.

Bjørn Lau ønsker en ny periode som instituttleder ved Psykologisk institutt. Utdanningsleder Vibeke Moe stiller også for en ny periode, og Lau har med seg Espen Røysamb som kandidat for forskningsleder-rollen. Sittende forskningsleder stiller som kjent på dekanteamet til Anne Julie Semb.

Ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi er Anniken Hagelund innstilt som instituttleder for fire nye år. Hagelund har med seg David Jordhus-Lier som nestleder.

Ingen av kandidatene har fått konkurranse om jobben.

Thorgeir Kolshus er allerede på plass som ny ansatt instituttleder for Sosialantropologisk institutt. i denne saken forteller han om sine ambisjoner for instituttet.

På fakultetsnivå går det også mot forenklet valg. Sittende dekan, Anne Julie Semb, ønsker å sitte en periode til. Hun har med seg professorene Tora Skodvin (ISV) og Lars Tjelta Westlye (PSI) på laget.

Ved ARENA og TIK er det ikke lederskifter dette året.

Av Lise Paulsrud Mjørlund
Publisert 15. sep. 2023 08:50