SVs forskningsadministrasjon på forsiden av Forskerforum

Magasinet fremhever det gode teamarbeidet mellom forskere og administrasjonen på Arena og fakultetet. Hovedoppslaget inneholder både flotte bilder av og intervjuer med kjente kolleger.

Bildet kan inneholde: smil, sosial gruppe, kunde, dress, t skjorte.

Ikke hver dag man er på forsiden av Forskerforum. Til venstre Vilija Duleviciute, Marit Eldholm til høyre.

Vinklingen er på samarbeid mellom forskere og forskningsrådgivere på norske universiteter. Fra SV-fakultetet forteller Vilija Duleviciute, rådgiver ved ARENA, og Marit Eldholm i fakultetsadministrasjonen om rollen som forskningsrådgiver og samarbeidet med vitenskapelig ansatte om eksternfinansiering. De er til og med avbildet på forsiden og Eldholm siteres i ingressen.

– Vi ble kontaktet av frilansjournalist Silje Pileberg som holdt på å skrive en artikkel om samspillet mellom forskere og det administrative støtteapparatet, som noen omtaler som henholdsvis et A-lag og et B-lag, sier forskningsrådgiver ved fakultetet, Marit Eldholm, og legger til

Bygger omdømmet

– I utgangspunktet trengte hun bare littBildet kan inneholde: smil, bord, kunde, begivenhet, arbeid. bakgrunnsinformasjon, men så foreslo hun en vinkling med et dobbeltintervju der hun både fikk perspektivene til Vilija, som er nyansatt på ARENA, og meg som har jobbet der i mange år. I min nye rolle i fakultetsadministrasjonen er jeg mentor for Vilija, og journalisten synes det var en fin inngang til saken.

I januarutgaven 2023 var de på forsiden av både papirutgaven og nettavisa. Den omdømmebyggende reportasjen handler blant annet om psykologisk trygghet på arbeidsplassen og hvordan ARENA har lykkes i å skape et godt og tett samarbeid mellom forskere og administrasjon. SV-fakultetets flinke rådgivere, Dulevicute og Eldholm, får forholdsmessig stor spalte- og bildeplass i artikkelen.

– Dette er virkelig en gladsak i Forskerforum. Den gir velfortjent oppmerksomhet til våre dyktige forskningsrådgivere. Budskapet står allerede i første avsnitt: Våre forskningsrådgivere har ikke bare en støttefunksjon, de er også viktige samarbeidspartnere.

– Etter min mening er de helt avgjørende for at vårt fakultet klarer seg så godt i utlysinger hos EU og Forskningsrådet, sier forskningsdekan ved SV-fakultetet Tore Nilssen.

Av Svein Harald Milde
Publisert 25. jan. 2023 09:34 - Sist endret 25. jan. 2023 09:34