Populært med politisk debatt til frokost

Seminarserien «Politisk frokost» slår an. Studentene strømmet til det andre arrangementet i serien, som omhandlet Israel.

Øivind Bratberg og Tor Gaute Syrstad

Kunnskap gjennom ordskifte. Arrangørene Øivind Bratberg og Tor Gaute Syrstad tar gjerne en politisk diskusjon under frokosten (Foto: Svein Harald Milde)

Gjest denne gangen var PRIO-forsker Jørgen Jensehaugen, som nylig ga ut introduksjonsbok til Israel-Palestina-konflikten. På Twitter skrev han etterpå «Det var en sann glede. Ordentlig beæret over å måtte flytte frokostpraten til en større sal. Og folk klager over studentengasjement...»

Jørgen Jensehaugen og Øivind Bratberg
Jørgen Jensehaugen og Øivind Bratberg om Israel (foto: Svein Harald Milde)

Gjenoppliver akademia

Initiativtakerne til frokostmøtene er Øivind Bratberg og Tor Gaute Syrstad. Begge deltar i forskergruppen «Demokratiets tekstkulturer», som har mottatt støtte fra UiO:Demokrati.

– Tor og jeg ønsket å få i gang jevnlige frokostarrangementer ved vårt institutt, fordi pandemien tok Blindern inn i skyggenes dal. På SV har jo mye forblitt nedstengt under oppussingen, sier Bratberg.

Han synes det er synd at studentene har opplevd flere år med fravær av akademisk debatt på SV-fakultetet.

– Mange av studentene våre har knapt erfart hva et levende universitetsmiljø egentlig er. Også er det umåtelig hyggelig å stille med kaffe og bakst og diskusjoner som gir noe.

Populær hjemmebakst
Populær hjemmebakst til hjerneføden (foto: Svein Harald Milde)

Bratberg troppet da også opp med kaffe og hjemmebakte skillingsboller til frokostseminaret om Israel torsdag morgen 16. februar. De rykende ferske skillingsbollene, som Bratberg og sønnen hadde bakt fra kl. 06 om morgenen, ble revet bort på et blunk.

Diskurs fremfor tale

Både Syrstad og Bratberg fremhever den akademiske diskursen fremfor forelesningen.

– Vi forsøker å finne gjester som kan gjøre det enklere å forstå hva som foregår i samfunnsdebatten. Det skal selvfølgelig handle om politikk, men vel så mye ønsker vi at gjestene våre skal diskutere hvordan vi snakker om politikk og samfunnsspørsmål, forteller Tor Gaute Syrstad.

– Temaene vi tar opp skal bidra til et velinformert demokratisk ordskifte, både gjennom å løfte frem kunnskap og argumenter og ved å diskutere vilkårene for offentlig debatt.

– Jeg tror at vår interesse for samfunnsdebatten i seg selv gjør arrangementet aktuelt for flere enn studenter i statsvitenskap. Dette skal ikke være miniforelesninger, men åpne samtaler om samfunnsdebattene vi alle deltar i, enten vi vil eller ikke, legger Syrstad til.

Behov for debatt

De tre første frokostseminarene handlet om kommentarjournalistikk, den offentlige samtalen om Israel-Palestina-konflikten og torsdag 2. mars var temaet ytringsfrihet og hat.

DIskuterte hat og ytringsfrihet
DIskuterte hat og ytringsfrihet. F.v. Tor Gaute Syrstad, Vebjørn Selbekk, Mari Skurdal og Øivind Bratberg (foto: Gro Lien Garbo)

– Vi vurderte å kalle seminarserien noe med politisk medborgerskap. Det ville vært en skral tittel, men kanskje ganske treffende for hva vi har ønsket å få til, kommenterer Bratberg.

Bildet kan inneholde: jeans, deling, samfunnet, fritid, begivenhet.
Rush. Arrangørene måtte flytte seminaret til et større auditorium (foto: Svein Milde)

Det kan i alle fall se ut til at arrangørene har truffet en nerve. Studentene tøt ut av det forhåndsbestilte auditoriet torsdag morgen 16. mars. Bratberg og Syrstad så seg til slutt nødt til å flytte arrangementet til et større auditorium.

Politiske frokoster finner sted i Auditorium 6 i Eilert Sundts hus annenhver torsdag morgen fra 09:00 til 10:00. Neste arrangement blir torsdag 16. mars.

Av Svein Harald Milde
Publisert 2. mars 2023 23:52 - Sist endret 4. sep. 2023 16:13