SAI bytter utdanningsleder

Christian Krohn-Hansen overtar som utdanningsleder for avtroppende Kenneth Bo Nielsen.

Overtar stafettpinnen: Christian Krohn-Hansen (t.h.) tar over som utdanningsleder på SAI når Kenneth Bo Nielsen går av 1. april i år

Overtar stafettpinnen: Christian Krohn-Hansen (t.h.) tar over som utdanningsleder på SAI når Kenneth Bo Nielsen (t.v.) går av 1. april i år (Foto: Erik Engblad)

– Jeg ser fram til å videreføre det flotte og omfattende arbeidet med instituttets studieprogram, som har vært utført under Kenneths ledelse, sier påtroppende utdanningsleder Krohn-Hansen.

Han har deltatt i SAIs undervisningsgruppe i tre år, mens den ble ledet av Nielsen.

– Det er en tid for alt, og nå var tiden kommet til å la andre ta over, svarer Nielsen på spørsmålet om hvorfor han går av.

Pandemien tok på

– Jeg har hatt denne jobben i om lag tre år, og det har vært veldig lærerikt og givende, men det har også vært en ganske hektisk periode - fra våren 2020 og frem til nå har jo ikke akkurat vært «business as usual». I perioder har jeg jobbet litt mer enn jeg burde, så da ble det etter hvert logisk at jeg måtte gi fra meg noen av arbeidsoppgavene mine, blant annet denne jobben. Det er ikke lyst og motivasjon det står på, men rettere mer pragmatiske forhold som angår balansen mellom ulike arbeidsoppgaver.

Kenneth Bo Nielsen har vært utdanningsleder på SAI siden sommeren 2020 og begynte i en slags unntakstilstand tre/ fire måneder inn i pandemien.

– Egentlig handler det å være utdanningsleder om å drive fortløpende utviklingsarbeid på det pedagogiske, undervisningsmessige og studieorganisatoriske planet – en prosess som normalt går jevnt og trutt, hvor vi gradvis blir bedre i det vi gjør.

– En global pandemi kommer da som en slags «ortogonal begivenhet», som forstyrrer, nærmest torpederer, all prosesstenkning, og gjør at langsiktighet må vike for brannslukking – i alle fall for en stund. Nå kommer AI/ chatbots plutselig inn fra sidelinjen og tvinger oss til å reflektere over, og muligens revurdere, den måten vi tenker om vurdering, tilbakemelding og eksamen. I slike situasjoner, hvor ting endrer seg fort og plutselig blir veldig uforutsigbare, har det kollegiale fellesskapet blant utdanningslederne på SV-fakultetet vært helt uvurderlig. Takk til studiedekan Trine, som har stått på og stått i spissen for dette!

Stolt av engelsk MA-program

Nielsen fremholder også samarbeidet med studieadministrasjonen til SAI, som svært givende.

– For meg er relasjonen til studieadministrasjonen egentlig selve nøkkelen til det å være utdanningsleder, for her finnes det en enorm kompetanse og institusjonell hukommelse som er helt uunnværlig.

Sammen med administrasjonen og undervisningsgruppen har de fått utrettet ting, som han trekker frem.

– Sommeren 2019 lanserte vi et nytt, engelskspråklig MA-program, for bl.a. å tiltrekke flere internasjonale studenter. Programmet inneholder et langvarig feltopphold, hvor studentene kan gjøre etnografisk feltarbeid i opptil 6 måneder, i prinsippet hvor som helst i verden.

Timingen for å lansere et slikt program kunne nesten ikke vært verre. Kort tid etter oppstart kom Covid-19 og satte en stopper for nesten all mobilitet i en lang periode. Det viste seg vanskelig å gjøre feltarbeid ute blant folk, ei heller var det enkelt å være internasjonal student i Norge på den tiden.

Likevel mener Nielsen at MA-programmet har vært en suksess så langt.

– Studieprogrammet har utfordret måten vi underviser på. Undervisningen er langt mer interaktiv og studentaktiviserende enn før. Så dette er jeg stolt av at vi har fått til sammen, både undervisere og studenter, roser han.

Flere utfordringer i vente

Påtroppende utdanningsleder, Christian Krohn-Hansen, har hatt spesielt ansvar for organiseringen og koordineringen av MA-programmet i de tre årene han har jobbet sammen med Nielsen. Han ser noen utfordringer fremover.

– Vi bør tilpasse og forbedre MA-programmet, samt arbeide med å forbedre evaluerings og eksamensformene våre.

– Siden SAI startet opp det engelskspråklige MA-programmet for tre år siden har vi høstet erfaringer. Mye er en suksess, men vi trenger også å foreta noen justeringer og forbedringer. Derfor planlegger vi å gå systematisk gjennom programmet og revidere det basert på erfaringene våre.

Den andre utfordringen er langt fra særegen for SAI.

– I disse dager virker det uunngåelig å måtte se kritisk på hvordan vi best mulig kan organisere meningsfulle og gode vurderingsformer i kursene våre, understreker Krohn-Hansen.

Involverer studentene i studiene

Både på- og avtroppende utdanningsleder ved SAI nevner nok en samarbeidsfaktor, som svært viktig for et godt og fruktbart studieutviklingsarbeid.

– Kenneth har som undervisningsleder hatt hyppige og jevnlige uformelle møter med studentrepresentantene, dvs. SAPU, Sosialantropologisk programutvalg. Kenneth lovpriser disse samtalene, og dette har utvilsomt vært verdifullt for instituttet og jeg ser spesielt fram til å kunne ha denne jevnlige uformelle dialogen med studentenes representanter om hvordan vi kan jobbe best mulig i BA- og MA-programmet.

Nielsen støtter betydningen av å involvere studentrepresentantene.

– Personlig har jeg satt stor pris på den gode og fortrolige relasjon jeg har hatt til SAPU og til studentene generelt. Det er jo dem det handler om, ikke sant? Det er jo derfor vi driver med utdanning, avslutter han.

Bytte av utdanningsleder på SAI trer i kraft fra og med lørdag 1. april.

Av Svein Harald Milde
Publisert 30. mars 2023 22:21 - Sist endret 31. mars 2023 00:02