Stor interesse for vitnepsykologi

Hvorfor forekommer justisfeil og hva kan vi gjøre for å forebygge dem?  Disse store og vanskelige spørsmålene var temaer på et åpent møte i Domus Bibliotheca i mars. Fagfolk fra psykologi, juss, politiet og Kripos tok for seg feil som har blitt begått og så også framover.

God samtale om et spennende tema f.v. Katrine Holter, Ulf Stridbeck, Tone Davik og Tim Brennen (Foto: Gro Lien Garbo/ UiO).

Baneheia-saken, Birgitte Tengs-saken, Tina Jørgensen-saken, Fritz Moen-saken, Liland-saken og Bjugn-saken viser hvor galt det kan gå når man ser seg blind på ett spor. Flere profilerte aktører innen juss og politisektoren hadde funnet veien til Domus Biblotheca for å få med seg samtalen mellom Tim Brennen, professor ved Psykologisk institutt ved UiO og Ulf Stridbeck, som er professor emeritus ved Institutt for offentlig rett ved UiO og Tone Davik, som er politioverbetjent og leder av en intern faggruppe avhør og spesialist i avhør av barn ved Kripos. Samtalen ble ledet av Katrine Holter, som er førsteamanuensis i rettsvitenskap, ved Politihøgskolen og som også lager podkasten Rett og Slett.

Hva har vi lært om avhør de siste 25 årene? Hvorfor er avhør og politietterforskning så vanskelig? Hva er avhørerens mange dilemmaer i jakten på «sannheten»? var de viktigste spørsmålene Tone Davik adresserte.

Gårsdagens justisfeil – neppe i dag? Er vi godt nok rustet for framtiden? Er de sakkyndige godt nok skolert - og meddommerne tilstrekkelig kompetente? var hovedspørsmålene Ulf Stridbeck tok opp.

Men Tim Brennen tok for seg rettssystemet høye krav til menneskers mentale ferdigheter: Ellers i livet klarer vi oss bra, men små feil i hukommelse og resonnering kan ha store uønskede konsekvenser på alle stadier i rettspleien, var hans utgangspunkt.

At vi har gjort sjumilssteg både i avhørsteknikker og vitnepsykologi generelt de siste 25 årene var alle panelistene enige om. Men det er fortsatt en lang vei å gå for ikke å ta snarveier, få tunnelsyn og «gå i bekreftelsesfella», stå imot press opinionen og/ eller media og liknende.

Myten om fortrengte eller falske minner ble også kraftig debattert. Ifølge Tom Brennen finnes det ikke slike, men snarere ting man har glemt. Ulf Stridbeck var opptatt av at det har gått inflasjon i begrepet justismord. I de fleste tilfeller er justisfeil et riktig ord, presiserte han, mens Tone Davik minnet oss om at de fleste som blir avhørt ikke er veldig ivrige etter å fortelle.

- Vi selger ikke akkurat verdens mest attraktive produkt, sa hun ironisk.

-  Barrierer som skam og skyld, tidligere negative erfaringer, lojalitet, manglende forståelse, kanskje fordi du er særlig sårbar, trauma og frykt er noe vi som avhøre må forvente at de vi møter i alle avhør, presiserte hun.

Les også: Ble Tengs fetter torturert under avhør? (Universitetsplassens podkast)

Bildet kan inneholde: bord, møbler, stol, dress, myndighetene.
Magisk atmosfære. Man kunne hørt en knappenål falle. Alle konsentrerte seg og lyttet intenst til det interessante panelet hadde å fortelle (Foto: Svein Harald Milde).

Av Gro Lien Garbo
Publisert 30. mars 2023 22:04 - Sist endret 30. mars 2023 22:04