Studiebarometeret 2022

Studentene er fornøyd med studieprogrammet sitt, men mener fortsatt at kontakten med arbeidslivet er for dårlig, viser Studiebarometeret.

Bildet kan inneholde: møbler, hylle, komfort, interiørdesign, arkitektur.

Studentene er fornøyde med den faglige kvaliteten på studieprogrammene ved SV-fakultetet, men savner mer arbeidslivsrelevans (foto: UiO/Jarli & Jordan)

Resultatene fra Studiebarometeret 2022 ble presentert 16. februar. Resultatene viser at studentene er stabilt fornøyde med den faglige kvaliteten på studieprogrammene ved vårt fakultet.

Samlet sett ligger fakultetet på eller rett over det nasjonale gjennomsnittet. Unntaket er vurderingen av studieprogrammenes tilknytning til arbeidslivet, hvor skåren er under det nasjonale gjennomsnittet.

Resultatene uteblir til tross for satsing

Visedekan for utdanning, Trine Waaktaar, deltok på lanseringen og kommenterte også resultatene i Khrono:

– Fagene våre er jo både samfunns- og arbeidslivsrelevante, og vi vet at de fleste studentene får relevant jobb innen et år etter at de er ferdige hos oss. Da er det overraskende og bekymringsfullt at de ikke opplever det som skjer underveis i studiet som arbeidslivsrelevant, sa Waaktaar.

Studentene skårer fakultetets studieprogrammer lavt på arbeidslivstilknytning til tross for at fakultetet har jobbet systematisk med teamet siden 2019. En del av dette arbeidet har inkludert flere praksisemner, mer studentaktive læringsformer, mer kontakt med tidligere studenter og mer kontakt med arbeidslivet.

–I 2021 var vi ordentlig i gang med arbeidet, og da falt skåren til 2,5. Jo mer vi har jobbet med dette, desto dårligere har vi skåret, sier Waaktaar.

Lav oppslutning

Bare 26 prosent av de forespurte studentene besvarte undersøkelsen. Waaktaar peker på at den lave oppslutningen kan ha betydning for resultatet.

— Det er en drastisk nedgang i andelen av våre studenter som har svart på barometeret, fra halvparten til en fjerdedel. Da blir det raskt et spørsmål om representativitet, og det blir vanskelig å basere seg på tallene når en skal si om det går bedre eller ikke, sa Waaktaar. Vi skulle altså gjerne ha kunnet benyttet Studiebarometeret som en indikator for effekten av arbeidet vårt med viktige satsninger på studiesiden, men det er flere elementer i dette som gjør Studiebarometeret vanskelig å stole helt på.

Av Lise Paulsrud Mjørlund
Publisert 3. mars 2023 09:00