SV-dekanen hyllet på 60-års dagen

«Tydelig leder, god samtalepartner, setter fagmiljøene i sentrum, lite selvhøytidelig. Har levert tidenes resultater». Dekan Anne Julie Semb fikk mange fortjente lovord og varme klemmer på 60-årsfeiringen 18.april.

SV-dekan Anne Julie Semb feirer 60 år

Strålende 60-årsjubilant: SV-dekanen er ikke den som er mest kjent for å oppsøke rampelyset. Men en skikkelig feiring og gode ord og klemmer fra kollegaene satte Anne Julie Semb overmåte pris på. (Foto: Gro Lien Garbo/UiO)

Universitetsledelsen, dekaner fra flere fakulteter, instituttledere, kontorsjefer og ansatte fra hele SV-fakultetet hadde møtt opp for å feire Anne Julie Semb på selve dagen – i vakre omgivelser på det største møterommet på Økonomisk institutt i nyoppussede lokaler.

Rektor Svein Stølen fortalte at ryktene gikk over hele universitetet om SV-dekanens karaoke- evner under åpningsfesten av Eilert Sundts hus.

Hennes innsats som "Dancing Dean" vil sent gå i glemmeboken.

Rektor pekte ellers på Anne Julie Sembs evne til å skjære igjennom og til å stå på sitt når hun mener det er nødvendig - blant annet for å sikre at samfunnsfagene får en viktig rolle innenfor innovasjon, for at rekruttering av kvinner tas på alvor og - under pandemien - for å sette foten ned for å åpne opp lesesaler, når alle presset på, men hun mente det var feil.

- Du er deg selv - trygg og rolig - og det gjør deg til en veldig god leder, kollega og venn for oss som har gleden av å kjenne deg, sa Svein Stølen.

Kort ola-skjørt og Dr.Martens-boots

Prorektor, kollega fra statsvitenskap og også tidligere medstudent Åse Gornitzka fortalte hvordan hun og Anne Julie og de andre jentene på faget gikk kledt da de var studenter.

Svart høyhalset genser, korte ola-skjørt, svarte strømpebukser og svarte Dr. Martens boots.  Det var uniformen.

Prorektor beskrev ellers universitetsmennesket Anne Julie - en lidenskapelig forvarer av de verdiene universitetet representerer.

– Du er et menneskelig universitetsmenneske og kombinerer det å få ting gjort med den glød og «passion» som faller deg så naturlig, sa Åse Gornitzka

SV-dekan Anne Julie Semb og rektor Svein Stølen
Venn og god kollega: Rektor Svein Stølen takket SV-dekan Anne Julie Semb for at hun er seg selv og for at hun står på for fakultetet og universitetet og det hun tror på. I tillegg til å være en god venn. (Foto: Gro Lien Garbo/UiO)

Verst og best

Fakultetsdirektør Gudleik Grimstad åpnet med å si at dekanperioden med Anne Julie Semb er den verste han ha vært med på.

- Etter bare to måneder og tolv dager som dekan ble fakultetet stengt ned og alle sendt hjem.  Og først nå - nesten tre år etter - fikk alle komme på kontoret igjen, smilte han og viste til at alt vi har måttet tåle: Pandemi, hjemmekontor. oppussing og omplassering i stusselige lokaler. Man skulle tror at alt lå i ruin, men nei:

- Når vi nå sitter trygt på de tempererte kontorene våre og oppsummerer, må vi konstatere at vi her ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet har det som best når vi har det som verst.

Aldri har vi vært bedre. Aldri har vi hatt så mange studiepoeng, aldri så mange kandidater, aldri så mange prestisjefylte "grants" og aldri høyere score på internasjonale rangeringer. Og aldri har vi hatt større pengesekk, fastslo fakultetsdirektøren.

- Du må nok finne deg i å ta litt av ansvaret for at det – på tross av pandemier og annen elendighet – likevel har gått bra med fakultetet, Anne Julie, sa han.

Kunnskapbasert, systematisk og menneskelig

Også studiedekan Trine Waaktaar benyttet anledningen til å holde tale. Som flere av talerne hadde hun svingt innom ChatGPT for inspirasjon: «Hipp hurra, du er nå 60 og ser fortsatt ut som en ung og ambisiøs leder!», var innspillet derfra.

Waaktaar framhevet særlig Anne Julies evne til å jobbe målrettet, kunnskapsbasert og systematisk for å rekruttere kvinner i akademia, for å skape forståeske for SV-fakultetets infrastruktur-behov, for å synliggjøre samfunnsvitenskapenes betydning for bærekraft -og for utdanningskvalitet -for å nevne noe.

Hun framhevet også dekanens evne til å forstå hvordan systemene fungerer, bruke muligheten i dekanrollen til å nå mål og samtidig respektere fagmiljøenes egenart. I tillegg til å vite å sette pris på et oppegående byråkrati– og ikke minst virkeliggjøre mål gjennom transparente prosesser.

- Framfor alt er du ryddig, grundig, lyttende, respektfull og «no nonsens.»

- Du er alltid forberedt og oppdatert. Samtidig har du en god porsjon humoristisk sant og du har øye og omtanke for enkeltmenneskene rundt deg, sa Trine Waaktaar.

Av Gro Lien Garbo
Publisert 28. apr. 2023 08:45 - Sist endret 28. apr. 2023 10:30