Svensk ambassadør gjestet emne i statsvitenskap

Sverige har nettopp overtatt formannskapet i EU og ambassadør Cecilia Bjørner holdt foredrag i et emne i statsvitenskap om planene for formannskapsperioden.

Utfordrende periode. Sverige har overtatt formannskapet i EU frem til sommeren og den svenske ambassadøren til Norge, Cecilia Bjørner, fortalte om dette arbeidet (Foto: Svein Harald Milde).

– Krigen i Ukraina har vært spesielt utfordrende. Utfallet av krigen vil definere Europas framtid. Som formannskapsland blir vår hovedprioritet denne perioden å holde Europa like godt samlet som vi har stått sammen til nå, sa hun.

Hun gikk også gjennom flere utfordringer formannskapet har for tiden, som Polen og Ungarn, gjennomføre klimamål og handelsavtale med USA.

– Men det er Ukraina, Ukraina og Ukraina, understreket hun.

Politikk i praksis

Bildet kan inneholde: fottøy, smil, bukse, sko, joggesko.
Godt besøk. F.v. Bjørn Høyland, Cecilia Bjørner, Louisa Boulaziz og Philipp Broniecki (Foto: Svein Harald Milde)

Professor Bjørn Høyland leder emnet «Politics in the EU». Han ble kontaktet av den svenske ambassadøren, som spurte om de kunne komme og snakke om formannskapet for studentene på dette EU-emnet.

– Jeg synes at det var et fint foredrag. Det ble en god blanding mellom det overordnede og de store sakene for formannskapet.

– Hun gikk også mer i detalj om et sentralt lovforslag, som det jobbes med, Fit for 55.

– Det var noen fine refleksjoner rundt hvordan de ønsket å jobbe noe annerledes med saker i dette formannskapet kontra tidligere formannskap, oppsummerer Høyland.

Innblikk i systemet

Høyland mener at det har en direkte faglig verdi å høre mer om hvordan vårt naboland ser på det å ha formannskapet.

– Lovgivende politikk i EU kan virke litt teknisk for studentene. Da er det viktig med besøk av en av aktørene i unionen, for å belyse hvordan de ser på sin rolle, og som kan gjøre det hele mer håndgripelig.

Emnet følges av en god blanding av norske studenter og utvekslingsstudenter. De fleste fra EU-land og enten studentene er norske eller fra et av medlemslandene, tror Høyland at det er nyttig med innblikk i prioriteringene til formannskapet for bedre å forstå EU-systemet.

Gjennom EØS-avtalen er Norge direkte berørt av de fleste sakene som formannskapet jobber med dette halvåret. Norge er så tett innlemmet i EU som det er mulig å være uten å være medlemmer. På de fleste politikkområder legger EU mange av premissene for Norges handlingsrom.

– Derfor er det viktig at våre studenter får en god forståelse av hvordan EU fungerer som et politisk system. Emnet har som mål å gi studentene en slik forståelse, sier Høyland.

Kan Norge gjøre en Sverige?

Ambassadør Cecilia Bjørner stusser over Norges posisjon, som EØS-medlem i Europa, når så mye viktig diskuteres og behandles i over 2000 møter i Brussel og Sverige i løpet av formannskapsperioden, mens Norge knapt har observatøradgang til en bitteliten andel av disse møtene.

– I Sverige er oppslutningen om EU svært høy, omtrent som oppslutningen om NATO i Norge. Og nå har oppslutningen om NATO steget kraftig i Sverige også, så vi håper at oppslutningen om EU i Norge stiger tilsvarende, sa Bjørner.

Av Svein Harald Milde
Publisert 27. jan. 2023 12:10 - Sist endret 27. jan. 2023 13:57