Valgkomitéen er klar

Høsten 2023 er det duket for valg på både fakultet og de fleste instituttene for perioden 2024 til 2027. En valgkomité som skal bistå med å finne kandidater til dekanatvalget, er nå godkjent av fakultetsstyret.

Valgkomiteen

Valgkomitéen f.v. Grate Brochman, Tim Brennen, Barbro Kolbjørnsrud og Susanne Sørli Slettebakken (Foto: Tron Trondal og Lasse Moer/ UiO)

Valgkomiteen skal ledes av professor Grete Brochmann ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi. Øvrige medlemmer er professor Timothy John Brennen fra Psykologisk institutt, seniorrådgiver Barbro Kolbjørnsrud fra fakultetsadministrasjonen og student Susanne Sørli Slettebakken.

Komiteen skal sikre at stillingsbeskrivelsen gjøres kjent for både velgerne og de potensielle kandidatene. Den skal også sikre at kandidatene presenteres på en måte som gir velgerne et godt grunnlag for å vurdere hvilken kandidat de mener er best kvalifisert til rollen. Medlemmene i valgkomiteen har selvstendig forslagsrett, og kan aktivt søke etter egnede kandidater.

I komiteens mandat står det at valgkomiteen skal finne fram til minst ett – og helt flere – egnede kandidatpar.

I dekanvalget velges normalt dekan og prodekan samlet. Fakultetsstyret kan også vedta at prodekan oppnevnes av dekan.

Valgkomiteen skal formelt godkjennes av universitetsstyrets tilsettingsutvalg i slutten av april, og vil jobbe fra og med mai. Valget er dekanat er tenkt gjennomført i uke 45. Nærmere informasjon om tidsplan kommer så snart den er endelig fastsatt.

Valg av instituttledere

På fire av fakultetets fem institutter skal det velges ny instituttleder for perioden 2024 til 2027. Fakultetsstyret har delegert til dekanen å godkjenne valgkomiteer for valg av ny instituttledelse.

Det er Psykologisk institutt, Økonomisk institutt, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi og Institutt for statsvitenskap som skal velge ny instituttledelse. Valgene gjennomføres samtidig som valget av dekan.

Av Lise Paulsrud Mjørlund
Publisert 22. mars 2023 16:08 - Sist endret 22. mars 2023 16:08