Arbeidsmiljøet skal undersøkes

Arbeidsmiljøundersøkelsen ARK sendes ut til alle ansatte ved UiO i februar. Dekanen mener undersøkelsen er viktig for å få et godt arbeidsmiljø, og for å sikre at vi når målene fakultetet har satt seg.

Bildet kan inneholde: bord, smil, laptop, stol, gul.

12. februar sendes ARK-undersøkelsen ut til alle fakultetets ansatte. Foto: Jarli & Jordan/UiO

– Ansatte er vår viktigste ressurs. Det er selvsagt et mål i seg selv at våre ansatte har det bra på jobb. Men arbeidsmiljøet er også viktig fordi det henger så tett sammen med vår evne til å nå de strategiske målene vi har satt oss. Et godt arbeidsmiljø kan bidra til at vi når målene våre, mens et dårlig arbeidsmiljø i praksis kan gjøre det vanskelig, for ikke å si umulig, å realisere viktige målsettinger, sier dekan Anne Julie Semb.

ARK-undersøkelsen sendes ut til alle ansatte 12. februar, og dekanen håper flest mulig tar seg tid til å svare.

– Undersøkelsen er viktig å svare på, fordi vi i fellesskap skal utvikle tiltak for å bevare det som er bra, og å forbedre det som bør og kan bli bedre. Det blir en prosess for dette etter at undersøkelsen er gjennomført, og der skal alle ansatte få bidra inn, fortsetter dekanen.

ARK er en arbeidsmiljøundersøkelse spesielt utviklet for akademia. Den skiller seg fra andre undersøkelser ved at prosessen ikke er avsluttet før alle enheter ved fakultetet har utviklet tiltak for å videreutvikle og forbedre arbeidsmiljøet.

– Alle ansatte skal få informasjon om undersøkelsen fra sin nærmeste leder. Men allerede nå kan man lese seg opp på undersøkelsen på våre nettsider.

SV-fakultetet gjennomførte undersøkelsen for ikke så lenge siden. Så hvorfor gjøre det igjen allerede nå?

– Nå gjennomføres undersøkelsen for hele UiO samlet, og det er noen nye kategorier spørsmål som er inkludert i en revidert undersøkelse. I tillegg har vårt fakultet vokst mye i det siste, og det gjør det viktig å holde et våkent blikk på hvordan vi har det sammen på jobb. Jeg vil oppfordre alle til å sette av tid til å svare på undersøkelsen, og til å bidra aktivt til prosessen.

Om ARK:

ARK-undersøkelsen er laget for hele universitets- og høgskolesektoren i Norge, og er et samarbeidsprosjekt mellom universitetene i Oslo, Bergen, Tromsø og Trondheim.

UiO gjennomfører arbeidsmiljøundersøkelser:

• fordi et godt arbeidsmiljø er viktig for at vi skal trives, ha god helse og kunne utføre jobben vår.

• for å få oversikt over hvordan ansatte opplever sin arbeidssituasjon.

• for å få grunnlag for strategiske arbeidsmiljøsatsninger og organisasjonsutviklingstiltak

• fordi et godt arbeidsmiljø er nødvendig for å realisere UiOs mål

• for å oppfylle arbeidsmiljølovens krav til et forsvarlig arbeidsmiljø, helsefremmende arbeidsplasser, systematisk kartlegging og oppfølging av arbeidsmiljøet

Dette skal skje:

Mandag 12. februar får du tilsendt en e-post med en lenke til et personlig spørreskjema, med svarfrist 3. mars. E-posten vil komme fra ark-kontakt@ntnu.no med emnefeltet "Arbeidsmiljøundersøkelse ved UiO / Work Environment Survey at UiO".

I løpet av mars/april blir resultatene presentert på din enhet. Da får du anledning til å diskutere disse sammen med kollegene dine.

I perioden frem mot sommeren vil du være med å utarbeide tiltak for bevaring og utvikling av ditt arbeidsmiljø. Oppfølgingsarbeidet fortsetter etter sommeren.

Av Lise Paulsrud Mjørlund
Publisert 23. jan. 2024 08:00