English version of this page

Høytidelig kreering i Aulaen

Det samfunnsvitenskapelige fakultet hadde åtte kandidater under kreeringen i juni. Her er dekanens presentasjon av kandidatene.

Åtte kandidater fra SV kreert i Aulaen.

De åtte kandidatene fra SV, flankert av dekan Anne Julie Semb og rektor Svein Stølen. Foto: Jarli&Jordan

Vi er svært stolte over våre åtte kandidater som i dag er til stede og mottar doktortittelen fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet. Fakultetet er Norges ledende og største utdannings- og forskningsinstitusjon innen samfunnsvitenskap. Det samfunnsvitenskapelige fakultetet er forskningsintensivt og rangerer høyt internasjonalt. Vi har nå litt over 500 aktive ph.d.-kandidater i forskningsmiljøer i inn- og utland. Våre kandidater utvikler meget gode analytiske evner og arbeider med spørsmål som bidrar til å forme samfunnet.

De kandidatene som får diplomet overrakt i dag er fra fagområdene sosiologi, statsvitenskap, psykologi, økonomi, og fra teknologi, innovasjon og kultur.

I dag er dere her, etter et stort og viktig stykke arbeid. Dere skal motta det synlige beviset for at dere har stått løpet ut og nå snart er kreert til doktorer og dermed innehar den høyeste akademiske graden det er mulig å oppnå i Norge. Jeg håper dere er skikkelig stolte av dere selv.

Jeg er glad for å kunne presentere de åtte kandidatene som har forsvart sine doktorgrader ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet for universitetets rektor. Jeg ber dere komme opp på podiet.

Simon Roland Birkvad

Birkvads avhandling undersøker de politiske diskusjonene og menneskelige konsekvensene av statens tilbakekalling av norsk statsborgerskap fra noen innvandrere. Birkvad diskuterer også kontinuitet og brudd i tilbakekallingspraksisens historie i Norge.

Tine Elisabeth Johnsen Brøgger

Brøggers avhandling handler om samarbeid og integrasjon mellom europeiske land i forsvars- og sikkerhetspolitikken i Europa. Den gjør rede for hvorfor det har oppstått integrasjon i Nordisk forsvarssamarbeid, samt i EUs felles forsvars- og sikkerhetspolitikk og i det bilaterale forsvars- og sikkerhetssamarbeidet mellom England og Frankrike.

Anita Kjeverud

I Kjeveruds studie kommer det frem at utmattelse etter et hjerneslag kan henge sammen med både fysiske, kognitive og psykologiske faktorer. Utmattelse kan forekomme også ved lette hjerneslag, viser hennes avhandling.

Xiaoguang Ling

Lings avhandling undersøker intergenerasjonell mobilitet, spesielt hvordan foreldres sosioøkonomiske status og arv påvirker barns fremtidige resultater, med viktige implikasjoner for å fremme sosial mobilitet og redusere ulikhet.

Adrian Farner Rogne

Rognes avhandling tester sosiologiske teorier på områder som segregering, fruktbarhet, klassemobilitet, og ulikhet og likestilling i utdanning, ved å bruke nye og kreative datasett, og samfunnsøkonomiske og adferdsgenetiske metoder.

Frauke Gerdes Rohden

I sin avhandling søker Rohden å svare på spørsmål som hvordan man snakker om vitenskap på nettet? Hvem bestemmer hvilken informasjon du ser? Hvilken rolle spiller sosiale medier og algoritmer? Og hvordan former andre mennesker på nettet vår ideer om vitenskap?

Morgan Elizabeth Scarth

Scarths avhandling undersøker symptomer på anabole steroidavhengighet blant mannlige og kvinnelige vektløftere og pasienter med rusmiddelavhengighet. Scarth finner at personer med anabole steroidavhengighet opplever psykologiske, somatiske og kognitive utfordringer.

Katarzyna Zuzanna Segiet

I sin avhandling har Segiet sett på hvorfor bedrifter outsourcer renholdstjenester og kantinedrift og hvordan det påvirker ansattes inntekt? Reduserer tariffavtaler inntektsspredning, og hvordan påvirker de arbeidsforhold til bedrifter og ansatte?

På grunnlag av innstillingen fra de oppnevnte sakkyndige og fra fakultetet, har rektor besluttet å kreere dere til doctores. Jeg ber rektor om å overrekke diplomene.

Publisert 7. juni 2024 09:34 - Sist endret 18. juni 2024 14:49