English version of this page

Fakultetsstyremøtet i juni

13. juni var fakultetsstyret samlet for semesterets siste møte. På agendaen sto blant annet mandat for ny senterpolitikk og diskusjon av utkast til årsplan for 2025 til 2027.

Eilert Sundts og Harriet Holters hus

Foto: Amund Aasbrenn/ UiO

–Jeg er glad for at vi har et engasjert styre, som stiller innsiktsfulle og betimelige spørsmål. Det er viktig at fakultetsstyret er godt orientert om aktuelle spørsmål for oss, slik at de fatter beslutninger på godt opplyst grunnlag, sier dekan Anne Julie Semb.

Senterpolitikk ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet

En sak det var knyttet mye oppmerksomhet rundt i forkant, var vedtak av mandat for arbeidsgruppen som skal se på senterpolitikk for fakultetet. Vedtaket ble imidlertid utsatt til styremøtet i september.

–På grunn av streiken fikk vi ikke mulighet til å avholde IDF-møte i forkant av styremøtet. Siden dette er en sak som potensielt berører mange ansatte, mente vi derfor at IDF må få anledning til å gi oss innspill på mandatet før fakultetsstyret vedtar mandatet, forklarer Semb.

Styremedlemmene hadde allikevel flere innspill til prosessen videre. Blant annet ble det besluttet at arbeidsgruppens sammensetning skal vedtas av styret i september, i samme møte som mandatet for gruppen skal vedtas. Flere tok til orde for at det kan være gunstig med en ekstern representant i arbeidsgruppen.

–I bestillingen fra fakultetsstyret var det ikke tydelig om man ønsket at arbeidsgruppen skal se på en politikk for alle typer sentre, eller bare noen. En avklaring på dette vil derfor komme i utkastet til mandat, som altså skal vedtas i september. Arbeidsgruppen bes også se på om anbefalingene til senterpolitikk vil ha konsekvenser for administrasjonsreglementet vårt, sier Semb.

For å sikre god nok tid til en grundig prosess, valgte fakultetsstyret også å forskyve tidsplanen for senterpolitikk.

–Vi har fått i oppdrag å legge frem et utkast til senterpolitikk for SV-fakultetet på styremøtet i mars neste år, og så skal denne etter planen vedtas i juni 2025, avslutter Semb.

Årsplan 2025-2027

Utkast til årsplanen var også oppe til diskusjon i møtet. Fakultetsstyret tok til orde for at arbeidet med KI burde fremheves enda tydeligere, og tok også til orde for at man tar en grundigere debatt om hvordan arbeidet med livslang læring – altså etter- og videreutdanning – skal prioriteres ved fakultetet.

Godkjenning av nytt valgstyre

Fakultetsstyret ga dekanen fullmakt til å årlig godkjenne representant fra midlertidig vitenskapelig tilsatte og studentrepresentant i perioden 2024-27. Halvor Mehlum fra Økonomisk institutt, Rebecca Haugsjordet Hynes fra fakultetsadministrasjonen og studentrepresentant Aurora Stetskevitch Møllersen er foreslått og nå godkjent. De midlertidig ansattes representant vil bli godkjent av dekanen senere.

Budsjett for fakultetsadministrasjonen

Fakultetsstyret fikk presentert budsjettet for fakultetsadministrasjonen og fellestjenester i møtet. De ba imidlertid om at vedtaket utsettes til septembermøtet for å få en helhetlig budsjetteringsprosess ved fakultetet.

Det komplette sakskartet kan leses her.

Publisert 19. juni 2024 10:37 - Sist endret 20. juni 2024 14:26