Forskningsetikk på dagsordenen

Engasjementet var stort da SV-fakultetet i begynnelsen av februar holdt vertskap for seminarrekken Forum for forskningsetikk. Temaet lød «Det etiske samtykket».

Vel blåst! Forskningsdekan Tore Nilssen og fungerende forskningsadministrativ leder Marit Eldholm etter seminaret. Foto: Svein Harald Milde/ UiO

– For SV-fakultetet passet det veldig godt å ha dette arrangementet nå.

Det sier forskningsdekan ved fakultetet, Tore Nilssen, og legger til:

– Mange hos oss forsker på personer, og spørsmålet om samtykke fra dem det forskes på, står sentralt. Her samhandler forskningsetikken og jussen på interessante måter.

Han viser til at fakultetet sist høst lanserte en intern veileder myntet på forskere og ledere for forskningsetiske vurderinger, når det forskes på mennesker. Målet med denne veilederen, ifølge Nilssen, er å tydeliggjøre grensene mellom jussen og etikken på dette feltet.

– Forum for forskningsetikk passer godt inn i fakultetets arbeid med å gi forskere, veiledere og forskerstøtten den kompetansen de trenger for å ivareta et høyt fagetisk refleksjonsnivå, understreker han.

Bildet kan inneholde: bord, blå, stol, dress, gardin.
Panelsamtalen ble ​​​ledet av ordstyrer Heidi Østbø Haugen (HF) helt til venstre. Panelet f.v. Sidsel Roalkvam (SUM), prorektor Åse Gornitzka, Silje Endresen Reme (PSI) og Vidar Enebakk (NESH). Foto: Svein Harald Milde/ UiO.

Toppkarakter

Til sammen deltok om lag 140 tilhørere enten fysisk eller på Zoom. Seminaret bestod av tre faglige innlegg fulgt av en paneldebatt om etisk samtykke. Silje Endresen Reme, leder av internetisk komité ved PSI, snakket om forskningsetiske forhåndsvurderinger og deltok i panelsamtalen etterpå.

– Det ble en stor suksess! Jeg har fått mange godord fra andre fakulteter i etterkant. En sa til og med at neste seminar blir som å hoppe etter Wirkola, nevner forskningsdekanen.

Forum for forskningsetikk er en arrangementsserie sparket i gang av rektoratet som fakultetene arrangerer et par ganger i året. Denne gangen var det SV-fakultetet sin tur.

– Forskerstøtten på fakultetet, og særlig Marit Eldholm, har gjort en kjempejobb i planleggingen av dette seminaret, avslutter han.

Bildet kan inneholde: bord, interaksjon, stol, publikum, dress.
Mange deltakere fikk med seg diskusjonen om hvordan forskere og UiO som institusjon kan forvalte de forskningsetiske forpliktelsene knyttet til samtykke? Foto: Svein Harald Milde/ UiO
Av Svein Harald Milde
Publisert 15. feb. 2024 11:37 - Sist endret 15. feb. 2024 12:33