Prosjekt Nettløft igangsatt

- Målet er en halvering av antall nettsider ved SV-fakultetet innen utgangen av 2025, sier prosjektleder og nettredaktør Therese Næss Marthinsen.

tre smilende kvinner ute på Universitetsområdet

Nettløfterne: Hanne Kraft, Therese Marthinsen og Maria Høyvik. Foto: Amund Aasbrenn, UiO.

SV fakultetet har i dag et av UiOs største nettsteder med i underkant av 50 000 nettsider. 80% av disse sidene blir sjeldent eller aldri besøkt og har en lavere kvalitet enn ønskelig. En betydelig andel av informasjonen på nettstedet er utdatert eller feil, og mange av sidene oppfyller ikke kravene til universell utforming.

- Det store volumet av nettsider gjør det nærmest til en umulig å oppgave å drifte og kvalitetssikre nettstedet på en god måte, sier nettredaktør Therese Næss Marthinsen.

Sammen med kommunikasjonssjef Lise Paulsrud Mjørlund tok hun derfor våren 2023 inititativ til å iverksette prosjekt Nettløft. Med på laget fikk hun seniorkonsulent Maria Høyvik og studiewebredaktør Hanne Kraft.

- Prosjektet startet offisielt i januar 2024 og vi er allerede godt i gang med å kartlegge, strukturere, rydde og slette, forteller Therese Næss Marthinsen. Målet er et realt kvalitetsløft av nettstedet og en halvering av antall nettsider innen utgangen av 2025.

- Vi jobber tematisk. Det vil si at vi tar for oss en og en kategori på nett og kartlegger, foreslår endringer, rydder, sletter og lager nye rutiner og maler. Det er viktig å presisere at ingen nettsider vil bli slettet uten at innholdseier er informert.

- Forankring er essensielt. Vi gjennomfører denne prosessen fordi vi er overbevist om at alle ansatte er tjent med et ryddigere og mer oversiktelig nettsted.

Prosjektet oppleves verdifullt for ledelsen ved enhetene og vi har så langt bare fått positiv respons på de tiltakene vi har sagt at vi ønsker å gjennomføre, forteller Therese Næss Marthinsen.

Seniorkonsulent Maria Høyvik presiserer at universell utforming også er en viktig del av prosjektet. - Parallellt med at vi kartlegger nettsidene og foreslår rydding og sletting, sikrer vi også at de er tilgjengelig for alle brukere uavhengig av eventuelle funksjonsnedsettelser. Dette gjør at SVs nettinnhold kan nå enda flere, sier hun.

Studiewebredaktør Hanne Kraft forteller at dette prosjektet også bidrar til et enda tettere samarbeid mellom studieseksjonen og kommunikasjonsavdelingen på fakultetet.

- Vi har allerede blitt et veldig bra team. Vi startet året med en kick-off hvor vi gjennomførte øvelser for bli bedre kjent med hverandre og diskuterte våre forventninger til hverandre og satte opp milepæler for prosjektet. Det føles bra å jobbe sammen om å heve kvaliteten på nettsidene til SV-fakultetet.

Prosjekt Nettløft er et to årig prosjekt og skal etter planen avsluttes i desember 2025.

Les mer om prosjekt Nettløft.

Publisert 29. feb. 2024 11:05 - Sist endret 29. feb. 2024 12:45