Studentene ved ØI kåret nylig Martin Blomhoff Holm til årets foreleser i siste utgave av Observator og han er nettopp ferdig med et nytt emne. Støtt og stadig deltar han i debatter om pengepolitikk i DN.
Fra undervisningsfronten
Andreas Forø Tollefsen ved ISS underviser i GIS (geographical information systems) og ryktene sier at han gjør mye spennende med undervisningen der.
Marie Stilling er stipendiat på TIK og underviser i spesialiseringsfagene, der hun har hatt stor suksess med å innføre ukentlige seminarer.
Ida Tidemann ved PSI brenner for å skape positive sosiale læringsarenaer og drar snart i gang vårens runder med Shut up & Write-sesjoner for bachelor-studentene i psykologi.
Robert Huseby har nettopp overtatt som undervisningsleder på ISV, der det satses stort på å møte KI-utfordringen i undervisning og eksamen. Emnet STV1020 Politisk Analyse 2 står allerede klar til å ta imot EILINs KI-pilot.
Maxwell Kellogg from Department of Economics (ØI) teaches Econometrics and sets the stage for current and active debates among the economy students.
Førsteamanuensis Hege Høyer Leivestad fra SAI rocker opp forelesningene med The Clash og Shungudzo og vil at studentene skal føle seg trygge i forelesningssalen. Hun møter gjerne opp 45 minutter før, for samtale og spørsmål.
Lars Erik Kjekshus er programleder for den populære OLA-masteren. Programmet rundet 10 år i 2021. Kjekshus overtok som programleder i 2016 og har gjort mye spennende siden.
Det har nettopp blitt klart at Vibeke Moe stiller som nestleder på PSI for fire nye år. På kontoret ligger en rykende fersk rapport fra en ekstern komite, som nylig vurderte studieprogrammene der.
Knut Jørgen Vie fra TIK har overtatt et spennende EILIN-prosjekt om SV-studenters forhold til Chat-GPT, der de blant annet vil arrangere en konkurranse, for å se om studentene klarer å vippe ChatGPT'en av pinnen. De planlegger også å utvikle en utdanningsmodul for ansatte om temaet, så her er det bare å følge med.
Solveig Bjørkholt fra ISV sparker snart i gang sommerkurset Political Data Science Hackathon for andre året på rad.
Halvor Mehlum deltok nylig i Eksamensrådet og under relanseringen av ØIs studentdrevne tidsskrift Observator, men han underviser også.
Christian Krohn-Hansen har nettopp begynt som undervisningsleder på SAI. Nå jobber han med å etablere og utvikle best mulig samarbeid med andre på instituttet som er involvert i organiseringen og driften av MA- og BA-programmet.
Jemima García-Godos er utdanningsleder på ISS, undervisningsleder i samfunnsgeografi og brennende opptatt av studentinvolvering i undervisningen.
Nikolai Olavi Czajkowski og Cato Bjørkli fra PSI deltar i Senter for tverrfaglig utdanning som rett før jul ble tildelt en SFU fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Institutt for statsvitenskap (ISV) har arbeidet for praksis i undervisningen i flere år. Nå har Tora Skodvin laget et nytt praksisemne på bachelorprogrammet i statsvitenskap, der studentene får gjøre et arbeidslivsrelevant prosjektarbeid - oppstart til høsten.
Førsteamanuensis ved TIK-senteret Markus M. Bugge utforsker nye samarbeidsformer mellom TIKs masterprogrammer og innovasjon i arbeidslivet.
Professor Andreas Moxnes ved ØI forbereder for tiden det nye tverrfaglige bachelorprogrammet i økonomi og datavitenskap (DataØk).
- Jeg prøver å lære studentene å finne forskningstemaer som de er genuint interessert i, og å tenke på disse på nye måter, sier Maka Suarez, som er postdoktor på Sosialantropologisk institutt.
- Det krever tålmodighet, mange involverte og mye koordinering å gjøre generelle endringer og ikke bare justere eksisterende opplegg, sier Elin Haugsgjerd Allern, som er professor ved Institutt for statsvitenskap.
- Mange i den samiske befolkningen som går til psykolog eller søker psykisk helsehjelp opplever å måtte gi et «innføringskurs» i hva det er å være same, noe som er lite hjelpsomt for begge parter, sier Sigrun Marie Moss og Eivor Fredriksen - begge førsteamanuensiser ved Psykologisk institutt.
- Motivasjon er det viktigste. Studentene må oppleve mestring og mening i det de gjør. Min erfaring er at slike følelser lettere kommer når man aktivt skaper noe, og spesielt når man skaper noe i fellesskap, sier Håvard Strand, som er førsteamanuensis ved Institutt for statsvitenskap.
- Jeg tror det er avgjørende at studentene føler at det de lærer kan komme til nytte senere, enten det er i jobben deres som ferdig utdannet psykolog eller samfunnsviter, eller som et skritt mot videre læring, sier Ylva Østby. Hun er førsteamanuensis ved Psykologisk institutt.
Det er stadig meir krevande for dagens unge å tørre å være uenige og utfordre kvarandre. Difor legg vi stor vekt på å gi studentane verktøy til faglig diskusjon, og at det er viktig å være nettopp saklig uenig for å kvalitetssikre ulike vurderingar, seier Målfrid Braut-Hegghammer, professor ved Institutt for statsvitenskap.
Det viktigtste er at den som foreleser har et genuint engasjement for faget. Dette smitter over på studentene og vekker både nysgjerrighet, læringsglede og inspirasjon, mener Benedicte Nordahl Berntsen. Hun er vitenskapelig assistent og fagkonsulent på Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi (ISS).