- Ikke vær redde for å ikke ha svaret på alt. Studenter har helt forståelse for at vi ikke kan alt og det kan komme flotte diskusjoner ut å kaste spørsmål tilbake til klasserommet, sier Francesca Refsum Jensenius, professor ved Institutt for statsvitenskap.
Fra undervisningsfronten - Side 2
- Studenter i samfunnsfag bør lære at alt de gjør i samfunnet, inngår i det de lærer om verden, de bør glede seg over den og handle i den. Det høres idealistisk ut, men jeg tror det er dette vi må arbeide for, sier Paul Wenzel Geisler, professor ved Sosialantropologisk institutt.
- Det er flott å oppleve at dyktige unge mennesker er med på å utvikle faget gjennom hvordan de velger å angripe problemstillinger de er opptatt av, i emneoppgaver og ikke minst i masteroppgaver. Vi er avhengig av de unge for å få til nytenking og bærekraftig utvikling, sier Signy Irene Vabo, professor ved Institutt for statsvitenskap.
- Som underviser har man i prinsippet en scene der man kan fortelle i det uendelige om seg selv og hva man kan, men for meg skjer det aller mest spennende når begrepene og fagtilnærmingen plutselig gir mening i studentenes egne liv, sier David Jordhus-Lier, professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi.
- Studentene må forstå hvorfor det de studerer er viktig. Det er ikke godt nok bare å si – jeg er ekspert på dette, og du må lære det jeg vet. Både lærere og studenter må føle seg engasjert i det de gjør, sier Keir James Cecil Martin, professor ved Sosialantropologisk institutt. English version below.
For at studentene skal lære å kartlegge psykosesymptomer, leier Merete Glenne Øie inn skuespillere som fyller en rollebeskrivelse som for eksempel pasient med schizofreni. Professoren i klinisk psykologi ved Psykologisk Institutt, UiO, er først ut i SV nytts nye spalte: Fra undervisningsfronten