Fra undervisningsfronten: Benedicte Nordahl Berntsen

Det viktigtste er at den som foreleser har et genuint engasjement for faget. Dette smitter over på studentene og vekker både nysgjerrighet, læringsglede og inspirasjon, mener Benedicte Nordahl Berntsen. Hun er vitenskapelig assistent og fagkonsulent på Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi (ISS).

Bildet kan inneholde: smil, anlegg, tre, mennesker i naturen, flash fotografering.

Mye å hente: Potensialet for samfunnsvitenskapelig analyse med data hentet fra internett er enormt, mener Benedicte Nordahl Berntsen.(Foto: Privat)

- Hvilket av dine undervisningsopplegg har du lyst til å framheve for dine kolleger på fakultetet akkurat nå?

- Dette semesteret er jeg så heldig å delta i prosessen med å utvikle et nytt emne i digitale forskningsmetoder (SOSGEO2920). Målet med emnet er å utstyre studentene med ferdigheter og verktøy til å kunne innhente og analysere online data. Potensialet for samfunnsvitenskapelig analyse med data hentet fra internett er enormt. Tiden er inne for at et emne som kan utstyre studentene med disse ferdighetene, og stimulere til kreative og alternative måter å tenke samfunnsvitenskapelig metode på, etableres ved instituttet.

- En sentral visjon vi bestreber i utviklingen av emnet er å bruke verktøy som er fritt tilgjengelig, men slike verktøy endrer seg imidlertid hele tiden (plutselig fungerer de ikke lengre eller har begrenset funksjonalitet).

- Dette er frustrerende til tider, men krever samtidig at man er svært fleksibel. Denne typen fagutvikling skiller seg altså fra den tradisjonelle fagutviklingsprosessen hvor man henter inn litteratur og annet materiale. Det er dermed en relativt unik prosess. Jeg tror nok ikke jeg kommer til å jobbe med en slik fagutvikling i andre emner, så det er et veldig spennende prosjekt å være en del av.

- I sommer hadde jeg også gleden av å jobbe med å lage interaktive oppgaver med det formål å tilby studentene mer effektiv opplæring i statistikkprogrammet R. Oppgavene er direkte knyttet opp til de spesifikke læringsutbyttene i SOSGEO1120 og lærer studentene hvordan de rent praktisk kan gjennomføre dette i programmet. Jeg tror opplegget er svært nyttig og vil forhåpentligvis bidra til mindre frustrasjon for studentene.

- Oppgavene gir umiddelbar tilbakemelding, og studentene er dermed ikke avhengig av en ekstern sjekk fra emne-ansvarlig eller seminarledere for å vite om de er på riktig spor.

- Samtidig vil forhåpentligvis opplegget også bidra til å effektivisere seminarundervisningen ved å redusere enkelte utfordringer og spørsmål som kan stjele mye tid i seminarene.

- Hvem samarbeider du med?

- Jeg samarbeider med Bjørn Schiermer Andersen (ISS) og Manjana Milkoreit (ISS) på emnet om digitale metoder (SOSGEO2920). De interaktive oppgavene i kvantitativ metode (SOSGEO1120) er et samarbeidsprosjekt med institutt for statsvitenskap hvor Bjørn Høyland (ISV) har det overordnede ansvaret. Hvert institutt har imidlertid sine egne opplegg og jeg samarbeidet med Torbjørn Skardhamar (ISS) i utviklingen av oppgaver til ISS.

- Hvilke mener du er de tre viktigste faktorene for å få til god undervisning innenfor ditt fag?

1.- Jeg tror den viktigste faktoren er at foreleser har et genuint engasjement for faget som undervises. Dette smitter over på studentene og vekker både nysgjerrighet, læringsglede og inspirasjon.

2.- Å tenke kreativt rundt både oppsett av emner og forelesninger, formidling av kunnskap, samt om alternative måter å presentere pensum på (bilder, videoer, podcaster, aktiv deltagelse).

Jo flere måter å tilegne seg pensum på, desto bedre tror jeg det både treffer og sitter.

3.- Å vise hvordan sosiologisk teori (og kritikk av disse) kan anvendes på relevante og dagsaktuelle temaer. Dette anser jeg som sentralt i utviklingen av den sosiologiske fantasien hos studentene.

- Hvis du skulle gi ett råd til de som er nye undervisere hos oss, hva ville det være?

- Om jeg kan, ville jeg sagt: slapp av! Jeg husker hvor stresset jeg var før jeg skulle ha min første seminarundervisning. Jeg pugget pensum opp-ned og lagde et skikkelig opplegg og manus for alt jeg skulle si. Men jeg brukte ikke manuset i det hele tatt.

Man står ikke ovenfor en prøve, man skal formidle. Det tror jeg det er viktig å minne seg selv om.

Publisert 8. nov. 2021 13:34 - Sist endret 27. jan. 2022 11:01