Fra underviningsfronten: Andreas Moxnes

Professor Andreas Moxnes ved ØI forbereder for tiden det nye tverrfaglige bachelorprogrammet i økonomi og datavitenskap (DataØk).

Maka Suarez

Andreas Moxnes underviser (Foto: Privat)

- Hvilket undervisningsopplegg vil du trekke frem for kollegene dine ved fakultetet akkurat nå?

– Samfunnsøkonomi har kanskje et rykte på seg for å være litt teoretisk. Med det nye BA-programmet i økonomi og datavitenskap (DataØk) ønsker vi at studentene skal kunne bruke teorien mye mer anvendt. Så koding og økonomisk teori vil gå hånd i hånd hele tiden. Det tenker jeg er viktig, og gir økt læringsutbytte, i mange fag.

- Hvem samarbeider du med?

– Med DataØk samarbeider vi med IFI, fordi dette er en tverrfaglig bachelor. Vi vurderer også å trekke inn eksterne samarbeidspartnere, fra for eksempel Norges Bank.

- Hva mener du er de tre viktigste faktorene for å skape god undervisning i faget?

– Det er viktig for oss at undervisningen skal være samfunnsrelevant og at vi kan relatere til aktuelle økonomiske problemstillinger. Vi merker godt at studentene blir mer engasjert når dagsaktuelle ting diskuteres på forelesning.

- Hvis du skulle gi ett råd til de som er nye lærere hos oss, hva ville det være?

– Mitt råd er å aktivisere studentene så mye som mulig. Start diskusjoner enten i forelesning eller etter. Selv i forelesninger med svært mange studenter er det fullt mulig, hvis man legger til rette for det. Etter to år med pandemi er det viktig å redusere avstanden mellom vi som underviser og studentene, igjen.

Publisert 26. okt. 2022 15:13 - Sist endret 26. okt. 2022 15:13