Fra undervisningsfronten: Christian Krohn-Hansen

Christian Krohn-Hansen har nettopp begynt som undervisningsleder på SAI. Nå jobber han med å etablere og utvikle best mulig samarbeid med andre på instituttet som er involvert i organiseringen og driften av MA- og BA-programmet.

Jemima García-Godos

Christian Krohn-Hansen (Foto: UiO)

- Hvilket undervisningsopplegg har du lyst til å framheve for dine kolleger på fakultetet akkurat nå?

Jeg har denne våren undervist et masterkurs, «ANTH 4100 Core Themes in Contemporary Anthropology». Masterprogrammet vårt er internasjonalt og engelskspråklig, og antallet studenter i auditoriet er omkring 35 – eller varierer fra 30 til 40. De ukentlige undervisningene er dels på tre timer og dels på to timer, og jeg kombinerer hver uke noe forelesning med diskusjoner i mindre grupper og plenum. Diskusjonene studentene og jeg har vært med på gjennom dette opplegget har etter mitt skjønn vært inspirerte og inspirerende, og jeg tror det er minst tre grunner til dette utfallet.

For det første har jeg gitt klar beskjed om hvilket arbeid på pensum som alle måtte ha lest til hver gang fordi nettopp dette arbeidet skulle diskuteres i klasserommet i smågrupper og i plenum. Studentene møtte forberedt og klare til å diskutere: de hadde ikke bare lest teksten på forhånd, men hadde også brukt noen minutter til å tenke ut en kort innledende kommentar, eller et spørsmål, å dele med medstudentene i gruppen.

For det andre ga jeg dem stort sett bare en enkelt tekst å diskutere om gangen. Resultatet var, som noen av studentene sa til meg, at det var lett å diskutere og holde fokus i diskusjonen: Alle studentene hadde faktisk lest teksten, og samtalen i gruppen kunne i stor grad dreie seg om det samme, nemlig å lese, og anlegge perspektiver, på denne ene utvalgte teksten. Jeg har lyst til å slå et slag for potensialet i dette å snakke om og diskutere ett kapittel, eller en artikkel, grundig – jeg tror vi kan oppnå mye pedagogisk og intellektuelt gjennom slik nærlesing.

En tredje og siste grunn til at jeg har opplevd diskusjonene som inspirerende har ganske enkelt med det å gjøre at deltagerne kommer fra en serie ulike nasjoner. De har ulik bakgrunn og dette har bidratt til å gjøre samtalene livligere.

- Hvem samarbeider du med?

Som nettopp tiltrådt i stillingen som undervisningsleder er jeg selvsagt særlig opptatt nå av å etablere og utvikle best mulig samarbeid med de øvrige ved instituttet som jobber direkte med organiseringen og driften av MA- og BA-programmet. Professor Theodoros Rakopoulos har nettopp tatt over etter meg som MA-leder, og han og jeg samarbeider da nært om undervisningsledelsen ved SAI. I administrasjonen samarbeider jeg med Sarah Frost Logan, Kirsten Ingeborg Greiner, og Kristine Berg Heggelund, for å nevne noen. Alle er strålende bidragsytere!

- Hvilke, mener du, er de tre viktigste faktorene for å få til god undervisning innenfor faget?

Om en snakker til en gruppe studenter (foreleser), er i hvert fall disse forholdene viktige: Forleser en over en bestemt tekst, bør en på forhånd ha tenkt gjennom, og kunne svare kort på, spørsmålet om hvorfor akkurat denne teksten trenger å leses eller står på pensumet. Videre er det fint med engasjement. Og å være tydelig er det beste.

- Hvis du skulle gi ett råd til nye undervisere ved SV-fakultetet, hva ville det være?

Det er smart å søke kunnskap gjennom å snakke om kurset, og undervisningen av det, med den eller de som underviste kurset forrige gang.

Publisert 28. apr. 2023 10:54 - Sist endret 28. apr. 2023 10:54