Fra undervisningsfronten: Elin Haugsgjerd Allern

- Det krever tålmodighet, mange involverte og mye koordinering å gjøre generelle endringer og ikke bare justere eksisterende opplegg, sier Elin Haugsgjerd Allern, som er professor ved Institutt for statsvitenskap.

Bildet kan inneholde: yttertøy, ansikt, ansiktsuttrykk, virveldyr, tre.

Be om hjelp: - Nøl ikke med å be kolleger om råd eller innspill når du er usikker på noe, sier Elin Haugsgjerd Allern.(Foto: Erik Engblad/ UiO)

- Hvilket undervisningsopplegg har du lyst til å framheve for dine kolleger på fakultetet akkurat nå?

- Som koordinator («områdelærer») for metodeundervisningen ved Institutt for statsvitenskap kunne jeg tenkt meg å fremheve flere undervisningsopplegg, men jeg kan jo si litt om et nesten nytt emne jeg selv er ansvarlig for på bachelornivå: «STV1010 – Politisk analyse 1: Forskningsdesign og kvalitative metoder»

- Dette emnet introduserer studenter til statsvitenskap som vitenskapelig disiplin. Hva slags spørsmål søker statsvitenskap svar på? Og hvordan går forskere frem for å finne svar på viktige statsvitenskapelige spørsmål? Studentene introduseres for de grunnleggende komponentene i et empirisk forskningsdesign. Dernest fokuserer emnet på studier av få enheter ved hjelp av kvalitative metoder for datainnsamling og -analyse. Semesteret etter tar studentene STV1020 «Politisk analyse 2», et kurs om kvantitative metoder i statsvitenskap. Slik har vi styrket den obligatoriske opplæringen i metode på lavere grad. Underveis vektlegger vi å synliggjøre den generelle arbeidslivsrelevansen av metodekunnskap- og ferdigheter for statsvitere.

- STV1010 vil forhåpentligvis gi studentene på våre program en enda bedre start på studietiden.

- Gjennom ukentlige innleveringer og seminarer i små grupper, får studentene lære gjennom øvelser og diskusjon, og de får tidlig og hyppig trening i akademisk skriving. Det har vært et privilegium å få lov til å utarbeide et detaljert undervisningsopplegg for smågruppeundervisning på introduksjonsnivå. Nytt av i år er også to seminarsamlinger der vi diskuterer og gir tips og råd om livet som statsvitenskapsstudent på univrsitetet. Sentrale tema er undervisningsformer, typer av faglitteratur, studieteknikk, kollokviegrupper, oppgaveskriving og eksamensformer.

- Hvem samarbeider du med?

- På STV1010 samarbeider jeg med mine gode kollegaer Raino Malnes og Guri Rosén og en gjeng dyktige, engasjerte seminarledere.

- Etableringen av emnet er del av et større reformarbeid ved ISV med å videreutvikle undervisningen og opplæringen i samfunnsvitenskapelig metode, for statsvitenskap, både på bachelor og master. På bachelor tilbyr vi nå også ekstra fordypningskurs i metode (i «Store tekstdata» og «Social Science Data Analysis and Programming») og på master er hele kursmenyen nettopp revidert med virkning fra dette studieåret. I denne sammenhengen har jeg et flott samarbeid med vår undervisningsleder Bjørn Høyland, alle som underviser i metode ved Instituttet, samt studieadministrasjonen. Det krever tålmodighet, mange involverte og mye koordinering å gjøre generelle endringer og ikke bare justere eksisterende opplegg.

- Hvilke mener du er de tre viktigste faktorene for å få til god undervisning innenfor faget?

- Det kommer an på hva slags undervisning man snakker om. Men generelt kan det handle om ulike undervisningsformer.

- Forelesningen er sentral ved universitetet, særlig på de store BA-emnene, men undervisningen blir bedre om vi også får til å ha en del studentaktive læringsformer utover det som er mulig i en forelesning.

- En måte å sikre dette på, er å bruke noe mer ressurser på obligatorisk aktivitet og innleveringer underveis og noe mindre på evaluering til slutt. Videre har jeg god erfaring med å gi rimelig detaljert informasjon om undervisningsopplegg og evalueringsformer. På denne måten blir forventninger er avklart og det gir antakeligvis studentene likere forutsetninger.

- Hvis du skulle gi ett råd til de som er nye undervisere hos oss, hva ville det være?

- Kan jeg gi tre? Tenk på undervisningen din som noe som skal utvikles over tid. Vi gjør stadig justeringer i undervisningsopplegg basert på erfaring. Samarbeid gjerne med andre og nøl ikke med å be kolleger om råd eller innspill når du er usikker på noe.

Publisert 31. aug. 2022 13:43 - Sist endret 31. aug. 2022 14:43