Fra undervisningsfronten: Halvor Mehlum

Halvor Mehlum deltok nylig i Eksamensrådet og under relanseringen av ØIs studentdrevne tidsskrift Observator, men han underviser også.

Halvor Mehlum

Halvor Mehlum (Foto: UiO)

- Hvilket undervisningsopplegg har du lyst til å framheve for dine kolleger på fakultetet akkurat nå?

Hver høst underviser jeg Makroøkonomi 2 på bachelor i samfunnsøkonomi, som tar opp temaer i norsk økonomi knyttet til inflasjon, vekst, statsbudsjett og rentesetting. Alle disse temaene er alltid politisk aktuelle og debatteres flittig i nyhetene, særlig når statsbudsjettet legges fram i oktober. Det å kunne knytte faget til aktuelle temaer beriker undervisningen.

- Hvem samarbeider du med?

Denne høsten deler jeg undervisningen med Birger Vikøren, som tidligere var stabsdirektør i Norges Bank. Han vil bringe inn verdifull innsikt og vise hvordan makroøkonomiske teorier brukes i praktisk politikk.

- Hvilke, mener du, er de tre viktigste faktorene for å få til god undervisning innenfor faget?

Innenfor samfunnsøkonomi er det avgjørende å vise gang på gang at de matematiske modellene faktisk representerer noe virkelig.

Det holder ikke å påstå at modellene er relevante. Det må også vises. I min egen undervisning liker jeg å gå gjennom setning for setning i korte utdrag fra nasjonalbudsjettet, eller andre dokumenter, og så spørre: Hvilken modell hadde forfatterne av denne teksten i bakhodet? Som oftest er svaret at modellen er en variant av det vi har på tavla. Det å se slike sammenhenger er viktig på to måter. Det viser at det vi driver med handler om virkeligheten. Det viser også at en bachelorstudent får innsikter som helt konkret vil være svært nyttige i en jobb. Bachelorpensum er ikke oppvarming eller forkurs. Det er ekte vare.

Det er viktig at studentene deltar i auditoriet. Jeg tror det er lettere å ta ordet når vi knytter undervisningen opp mot aktuelle temaer. Da kan de også mene noe eller komme med side perspektiver snarere enn at det skal være sånn at studentene spør og foreleseren har fasit.

- Hvis du skulle gi ett råd til nye undervisere ved SV-fakultetet, hva ville det være?

To ganger 45 minutter er lenge. Det å endre tempoet og temperaturen gjennom forelesningen er da en god ting både for deg som foreleser og for studentene. Det handler ikke om å krydre med vitser men om å stoppe opp og se på det som er gjennomgått fra en annen vinkel eller formulere det med et annet språk. Den anekdoten som noen studenter oppfatter som digresjon kan være øyeåpner for andre.

Publisert 26. mai 2023 10:52 - Sist endret 26. mai 2023 10:52