Fra undervisningsfronten: Håvard Strand

- Motivasjon er det viktigste. Studentene må oppleve mestring og mening i det de gjør. Min erfaring er at slike følelser lettere kommer når man aktivt skaper noe, og spesielt når man skaper noe i fellesskap, sier Håvard Strand, som er førsteamanuensis ved Institutt for statsvitenskap.

Bildet kan inneholde: skjorte, panne, nese, kinn, skjorte.

Må lære å undervise: - Undervisning er også en form for læring og man blir bedre av å gjøre mer av det, sier Håvard Strand.(Foto:Tron Trondal/ UiO)

- Hvilket av dine undervisningsopplegg har du lyst til å framheve for dine kolleger på fakultetet akkurat nå?

- Dette semesteret holder jeg et kurs i samfunnsvitenskapelig programmering og dataanalyse. Det er en del av den nye 40-gruppen som er etablert i samarbeid mellom ISV og ISS. Undervisningsleder Bjørn Høyland ba meg utvikle det kurset jeg hadde mest lyst til å undervise, og STV2020 er nettopp det kurset jeg har drømt om.

- Jeg er barnslig godt fornøyd med resultatet, så får vi håpe studentene deler min oppfatning.

- Temaet for kurset er innsamling, behandling, analyse og visualisering av data med utgangspunkt i R. Vi jobber oss gjennom en rekke temaer som webscraping, tekstanalyse, GIS, grafbehandling og overganger mellom ulike datastruktuerer. I år har vi også utnyttet ekspertise på PRIO til å gi en forelesning om fjernmåling.

- Vi har lagt det opp rundt en semesteroppgave som studentene jobber med gjennom hele semesteret. Oppgavene er individuelle, men vi oppfordrer sterkt til å jobbe sammen og bruke hverandre som læringspartnere. Det ligger i kodingens natur at man deler kode med hverandre og på den måten i felleskap skaper noe som er bedre enn det den enkelte kan få til alene. Ved å ikke ha en skole-eksamen setter vi søkelys på den enkeltes læringsstrategi og behov.

- Det langsiktige målet mitt med kurset er at studentene skal kunne jobbe empirisk enten selvstendig eller som del av større prosjekter. Vi ser at mange av fjorårets kull er ansatt som forskningsassistenter fordi de har en kompetanse mange etterspør. Når man blir integrert i pågående prosjekter som bachelorstudent har man et svært godt utgangspunkt når man begynner på Master.

- Den 40-gruppen som STV2020 er en del av vil gi våre studenter et unikt tilbud i skjæringsfeltet mellom informatikk og samfunnsvitenskap, og vi står oss godt i internasjonal sammenheng. Dette kommer som følge av god ledelse ved både institutt og fakultet. Jeg gleder meg til å se hvordan våre studenter nyttiggjør seg denne kunnskapen i årene som kommer.

- Hvem samarbeider du med?

- Philipp Broniecki og Felix Haass holder kurset sammen med meg.

- De er begge svært dyktige og ypperlige eksempler på at internasjonalisering betyr bedre kvalitet på undervisningen.

- Siden vi er tre stykker som deler på kurset kan vi dekke større deler av fagfeltet og vi stiller med spisskompetanse innen tre ulike felt. Dessuten er det lettere å være tilgjengelig for studenten og svare relativt raskt på forespørsler. Å være tre stykker på et kurs gjør også at vi kan ha en løpende diskusjon om utviklingen av faget, noe jeg setter stor pris på.

- Utover det har vi en god delingskultur på instituttet og jeg bruker undervisningsmateriell fra en lang rekke kollegaer, både nåværende og pensjonerte.

- Hvilke mener du er de tre viktigste faktorene for å få til god  undervisning innenfor ditt fag?

- Motivasjon er det viktigste. Studentene må oppleve mestring og mening i det de gjør. Min erfaring er at slike følelser lettere kommer når man aktivt skaper noe, og spesielt når man skaper noe i fellesskap. En viktig kilde til motivasjon er å bli sett og få positiv tilbakemelding på det man gjør. I store fag er dette en klar utfordring, men det betyr ikke at vi skal gi opp.

- Fellesskap. Er det en ting vi har lært av pandemien så er det verdien av felleskap. Læring skjer ikke i isolasjon men sammen med andre. God undervisning er avhengig av direkte, to-veis kommunikasjon, der ikke bare tale men også kroppsspråk, umiddelbare responser og taushet er viktige signaler.

- Feil må bli noe positivt. God læring handler om å gjøre feil, stå for det og ta læring. Vi har kommet langt i utviklingen av mer formative evalueringsformer, men vi har også stort forbedringspotensialet.

- Hvis du skulle gi ett råd til de som er nye undervisere hos oss, hva ville det være?

- Undervisning er også en form for læring og man blir bedre av å gjøre mer av det. Om noe så må det være å undervise sammen med andre og lære av dem og sammen med dem. På samme måte som studentene gjør hverandre bedre så gjør forelesere det.

Publisert 25. apr. 2022 14:24 - Sist endret 25. apr. 2022 14:24