Fra undervisningsfronten: Hege Høyer Leivestad

Førsteamanuensis Hege Høyer Leivestad fra SAI rocker opp forelesningene med The Clash og Shungudzo og vil at studentene skal føle seg trygge i forelesningssalen. Hun møter gjerne opp 45 minutter før, for samtale og spørsmål.

Hege Høyer Leivestad

Hege Høyer Leivestad. Foto: Privat

- Hvilket undervisningsopplegg har du lyst til å framheve for dine kolleger på fakultetet akkurat nå?

Hjertet mitt banker ekstra hardt for våre førsteårsstudenter. Både de som kommer til oss rett fra videregående og som jobber mot en bachelorgrad i antropologi, men også alle de andre som tar 10, 20 eller 30 studiepoeng på vårt institutt. Min kollega Thomas Hylland Eriksen sier at alle fortjener en liten dråpe antropologi. Det har han helt rett i! Og akkurat nå er jeg heldig som får gi mange den lille dråpen.

Denne høsten er jeg for andre år på rad ansvarlig for «Sosant1000: Innføring i sosialantropologi», SAIs største og viktigste fag. Samtidig underviser jeg i antropologi for lektorstudenter og på KULKOM.

Da jeg søkte på stillingen som førsteamanuensis på UIO for noen få år siden påstod jeg freidig at den store forelesningen som form har fått et ufortjent dårlig rykte. En viktig del av min jobb er å gjøre nettopp forelesningssalen til en trygg, morsom og intellektuelt stimulerende arena. Der dialogen mellom meg og studentene står i sentrum. Er det 200 eller flere studenter i salen skal man ikke undervurdere dette med trygghet.

I høst har jeg innført treffetider i forbindelse med hver forelesning. 45 minutter før forelesningen begynner er jeg på plass for samtale og spørsmål, om alt fra begreper til studieteknikk. Flere av studentene skrev i årets evaluering at det var lettere å gå inn i forelesningssalen ettersom jeg spilte musikk. Vi har spilt oss gjennom både Shungudzo «It’s a good day (to fight the system)», Sampa the Great “Energy” og The Clash «Rock the Casbah»..

- Hvem samarbeider du med?

Et innføringskurs er noe hele instituttet skal være engasjert i. Seminarlederne har en helt uvurderlig plass og er mine viktigste samarbeidspartnere. Denne høsten har mange av mine dyktige kollegaer levert strålende forelesninger innenfor sine spesialområder.

Samtidig er det viktig at vårt samarbeid også strekker seg utenfor universitetets grenser. Her gjør vi nå en jobb for å knytte til oss antropologer som har spennende jobber utenfor akademia for å fremme arbeidslivsrelevans. Vårt fag er i høyeste grad samfunnsrelevant, og vi har fantastiske representanter der ute, i organisasjoner, det offentlige og i næringslivet.

- Hvilke, mener du, er de tre viktigste faktorene for å få til god undervisning innenfor faget?

Engasjement, aktualisering og samfunnsrelevans. Engasjement for faget smitter av seg, og forelesningssalen er et godt sted for å la all den gleden komme til utrykk. Jeg har tro på at klassiske teorier med fordel kan sprites opp for å gjøre relevansen tydeligere for dagens 20 åringer. Kanskje er det lettere å forstå slektskap og avstamningsteori hvis vi bruker Kardashianfamilien som eksempel? Eller blir forbindelsen mellom politikk og slektskap mer åpenbar når vi prater om en tidligere statsministers manns aksjehandel?

For at den lille dråpen antropologi skal ha effekt i en stor studentgruppe må vår dybdekunnskap om menneskers levemåter flettes sammen med dagsaktuelle konflikter og spenninger knyttet til politikk, økonomi, miljø og helse. Antropologi er et globalt fag, og det skal synes i det mangfoldet av eksempler på menneskelig likhet og ulikhet som vi velger å dykke ned i.

Publisert 1. des. 2023 00:15 - Sist endret 19. des. 2023 14:15