Fra undervisningsfronten: Jemima García-Godos

Jemima García-Godos er utdanningsleder på ISS, undervisningsleder i samfunnsgeografi og brennende opptatt av studentinvolvering i undervisningen.

Jemima García-Godos

Jemima García-Godos (Foto: Tron Trondal)

- Hvilket undervisningsopplegg har du lyst til å framheve for dine kolleger på fakultetet akkurat nå?

Jeg vil gjerne slå et slag for omvendt klasserom. I samfunnsgeografi var det David Jordhus-Lier som startet med det i vårt innføringsemne på bachelor i 2017, og siden er det flere av oss som har tatt det i bruk og tilpasset det på egne emner, både på bachelor og masternivå. Her kommer Canvas godt til nytte, der kan vi legge forberedelsesarbeid med aktiviteter og oppgaver, og gjerne en guide til pensumlesing for hver enkelt samling. Opplegget gjør undervisningsplanlegging mer gøy og vi tar oss god tid til gruppearbeid og diskusjon.

Og apropos forberedelse: I et emne som har tradisjonelle forelesninger bruker jeg Canvas for å presentere en «Inspirational activity» som studenter inviteres til å gjennomføre i forkant av forelesningen, så henviser vi til den under forelesningen, gjerne til diskusjon. Trenger ikke være så omfattende, gjerne en kort video, eller en artig sak fra nyhetene. Formålet er å inspirere og vekke nysgjerrighet hos studentene.

- Hvem samarbeider du med?

Her svarer jeg som undervisningsleder i samfunnsgeografi. Aller først, samarbeider jeg med mitt eget programråd! I samfunnsgeografi fungerer programrådet mer som et allmøte. Det er åpent for alle vitenskapelige ansatte og inkluderer studentrepresentanter. Alle viktige prosesser forankres der. Det er i programrådet vi har de gode faglige diskusjoner om våre programmer.

Og så må jeg si at uten støtte fra den flinke og pålitelige studieadministrasjonen vi har på ISS og undervisningsleder i sosiologi Torbjørn Skardhamar, som jeg alltid kan tenke høyt med omkring undervisning, hadde jobben som undervisningsleder ikke vært så givende som den er.

- Hvilke, mener du, er de tre viktigste faktorene for å få til god undervisning innenfor faget?

Engasjement, å lytte til studenter, og vilje til endring. Engasjement fordi det vi brenner for skinner tvers gjennom når vi underviser, det smitter over til studenter og inspirerer til læring. Å lytte til studenter fordi det er de som kan komme med konkrete innspill og tilbakemeldinger om hva som fungerer eller ikke i vår undervisning. Det hender at vi ikke er enige med dem og det er tross alt vi som vet hvorfor læringsmålene er som de er, men jeg har opplevd flere ganger at de gode endringene kommer nettopp som forslag fra studenter. Det er bare å lytte til dem. Vilje til endring kommer naturlig om man hører godt etter. Ofte ser vi forhold som trenger å tas tak i, men det er enklere å vente med å løse det enten fordi vi ikke har tid, ressurser, eller ikke er særlig motiverte. Men i vår bransje tar endring tid, så da er det bare å sette i gang. Da er forankring regel nummer 1.

- Hvis du skulle gi ett råd til nye undervisere ved SV-fakultetet, hva ville det være?

Mellom forberedelser, frister, eksamener og evalueringer er det fort gjort å glemme hvor mye energi vi kan få av å inspirere dagens studenter. La oss nyte muligheten!

Publisert 31. mars 2023 08:50