Fra undervisningsfronten: Lars Erik Kjekshus

Lars Erik Kjekshus er programleder for den populære OLA-masteren. Programmet rundet 10 år i 2021. Kjekshus overtok som programleder i 2016 og har gjort mye spennende siden.

Vibeke Moe

Lars Erik Kjekshus ved ISS (Foto: UiO)

- Hvilket undervisningsopplegg har du lyst til å framheve for dine kolleger på fakultetet akkurat nå?

Jeg er programleder for ett flerfaglig masterprogram på Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi i Organisasjon, Ledelse og Arbeid (OLA). Det har vokst til å bli et populært masterprogram med over 800 søkere til 55 plasser. Jeg tror populariteten skyldes flere ting. For det første at det er en arbeidsrelevant master hvor Prosjektforum inngår som ett 20STP emne og at OLA masteren gir mulighet til å velge fag på tvers av fakulteter og institutter.

Prosjektforum er en arvtager etter det som tidligere på 60-tallet ble kalt «Industriseminaret» og hvor studentene sammen i grupper utfører et reelt oppdrag for en organisasjon. De læres opp i prosjektarbeid, presentasjonsteknikk, grupperoller og konflikthåndtering samtidig som de utfordres på å overføre teoretisk kunnskap til anvendt arbeid og svare ut forventningene fra en oppdragsgiver. Vi har skrevet en artikkel (til vurdering) hvor vi ser på Prosjektforum som grunnlag for læring og konkluderer med at det er særlig å lære å håndtere å stå i konflikter med både oppdragsgiver og medstudenter som gir stor læringsverdi.

- Hvem samarbeider du med?

For å få til en flerfaglig master er vi helt avhengig av å samarbeide med mange institutter. Vi har etter hvert utviklet fem faglige fordypninger i OLA hvor hver fordypning innebærer en avtale med et annet institutt eller fakultet. Vi samarbeider med det juridiske fakultet (Arbeidsliv og forhandlinger), med Senter for utvikling og miljø (Bærekraft og omdømme), med Institutt for medier og kommunikasjon ved HF (Kommunikasjon og innflytelse), med Institutt for statsvitenskap (Politikk og organisasjonsutforming), og med Psykologisk institutt (Teknologi og kunnskapsledelse). I tillegg til at vi også samarbeider med andre institutter om enkelt emner.

- Hvilke, mener du, er de tre viktigste faktorene for å få til god undervisning innenfor faget?

Jeg tror Universitetet har en stor pedagogisk utfordring med at de elevene som kommer fra videregående skal bli studenter og overgangen innebærer at de må gå fra å være pliktdrevet til å bli interessedrevet.

Vår jobb er å bidra til engasjerte studenter som har tydelige interesser og som kan bli selvstendige kritiske bidragsytere til arbeidslivet. Det holder ikke med gode karakterer, de må også brenne for noe.

For å få til dette tror jeg det er viktig at vi holder på at undervisningen er frivillig. Det er studentene selv som må være ansvarlig for sin egen utdanning, kunne velge å delta og gjerne at de kan sette sammen emner de selv syns er spennende. For det andre at vi inkluderer studentene i forskning og viser at de er med i fagutviklingen, ikke bare passive mottakere. For det tredje å lytte til tilbakemeldinger fra studenter på undervisningsopplegget og aldri tenke at man har funnet den beste måten å undervise på engang for alle.

- Hvis du skulle gi ett råd til nye undervisere ved SV-fakultetet, hva ville det være?

Det beste rådet jeg fikk da jeg tok universitetspedagogikk var å be studenter skrive referat fra veiledninger. Et referat synliggjør uklarheter og hva studenten har fått med seg fra veiledning, men ikke minst at vi da kan gå tilbake til og følge opp det som ellers ville vært glemt fire dager etter veiledningen.

Publisert 29. okt. 2023 16:44 - Sist endret 29. okt. 2023 16:57