Fra undervisningsfronten: Markus Bugge

Førsteamanuensis ved TIK-senteret Markus M. Bugge utforsker nye samarbeidsformer mellom TIKs masterprogrammer og innovasjon i arbeidslivet.

Markus Bugge

Markus Bugge (foto: Tron Trondal)

- Hvilket undervisningsopplegg har du lyst til å framheve for dine kolleger på fakultetet akkurat nå?

Våren 2022 gjennomførte vi et pilotprosjekt på et av emnene våre for å styrke arbeidslivsrelevansen i studietilbudet vårt. Piloten handler om at studentene involveres i og svarer på konkrete problemstillinger for aktører i arbeidslivet. Atea og Kahoot ba studentene om innspill på hvordan deres interaktive læringsverktøy kan videreutvikles innenfor utdanningssektoren, og Norgesgruppen utfordret studentene på hvordan man kan redusere matsvinn gjennom nye digitale løsninger.

Dette skjedde i et spesialiseringsemne i innovasjonsstudier (TIK4021 Innovation and global challenges), som handler om å forstå hvordan samfunnet utvikles og endres av nye teknologier, forretningsmodeller og organisasjonsformer.

Ved å knytte innovasjonslitteraturen opp mot nåværende problemstillinger og aktører i praksisfeltet er vi i stand til å tilby studentene våre en mer interessant og oppdatert innføring i faget. Samtidig får studentene en bedre forståelse av hva som rører seg i dagens arbeidsliv, og aktørene som deltar fra arbeidslivet får studentenes ferske og kreative perspektiver og blikk på sine utfordringer. Etter praksisperioden fikk studentene i oppdrag å skrive et essay hvor de brukte innovasjonslitteratur til å diskutere casene de hadde jobbet med. På den måten fikk vi til en iterativ dynamikk mellom teori og praksis.

- Hvem samarbeider du med?

I denne piloten har vi samarbeidet med LINK Senter for læring og utdanning ved UiO og The Innovation Effect (TIE) som er et privat konsulentselskap med erfaring og nettverk mot tunge aktører i næringslivet. Dette har vært et morsomt, givende og lærerikt samarbeid, og vi utforsker nå hvorvidt og hvordan vi kan gå videre med dette.

Utover dette er jeg academic chair for en av arbeidspakkene i Circle U som handler om 'Studentledet og bærekraftig innovasjon' i samarbeid med åtte andre europeiske universiteter. Og jeg er i kontinuerlig dialog med de andre utdanningslederne og et spennende samarbeid om undervisningsformer i EILINs læringsnettverk på SV.

Fremover blir det trolig også nye samarbeidsmuligheter i det nye senteret for tverrfaglig utdanning ved UiO.

- Hvilke mener du er de tre viktigste faktorene for å få til god undervisning innenfor faget?

Dette er nok avhengig av antall studenter i klassen og faglig kontekst. Men i mindre grupper tror jeg for det første at trygghet i undervisningssituasjonen er avgjørende for et godt læringsutbytte hos studentene.

Videre tror jeg det kan være mye å hente på studentaktiv læring, dvs at læreren tilrettelegger for at studentene inntar en mer aktiv rolle i undervisningen på ulike måter, gjerne i tillegg til tradisjonell monolog.

For det tredje tror jeg at variasjon i undervisningsformater er verdifullt. En bredde i undervisningsformater kan både etterstrebes innenfor den enkelte forelesning, men også i form av ulike undervisningsformer i et emne, som gruppearbeid, presentasjoner, paneldebatt, gjesteforelesninger, studiebesøk, og/eller studentledete seminarer i tillegg til forelesninger.

- Hvis du skulle gi ett råd til de som er nye undervisere hos oss, hva ville det være?

Hm, jeg tror det kan være en god strategi å tenke på undervisningen som en prosess hvor man hele tiden lærer hvordan man kan videreutvikle og forbedre sin egen formidling, formater og innhold. På den måten blir det heller ikke så farlig om den første (eller andre eller femte) forelesningen ikke er helt perfekt.

Publisert 30. nov. 2022 09:31 - Sist endret 30. nov. 2022 09:31