Fra undervisningsfronten: Nikolai Olavi Czajkowski og Cato Bjørkli

Nikolai Olavi Czajkowski og Cato Bjørkli fra PSI deltar i Senter for tverrfaglig utdanning som rett før jul ble tildelt en SFU fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

Nikolai Olavi Czajkowski og Cato Bjørkli fra PSI

Nikolai Olavi Czajkowski og Cato Bjørkli fra PSI deltar i Senter for tverrfaglig utdanning som nylig ble tildelt en SFU (oto: UiO)

- Hvilket undervisningsopplegg har dere lyst til å framheve for deres kolleger på fakultetet akkurat nå?

Vi vil gjerne bruke anledningen til å løfte frem kurset HON3000. Dette utgjør det samfunnsvitenskapelig fakultet sitt bidrag til undervisningen for studentene på Honours-programmet ved UiO, utover det de får gjennom å følge sine respektive bachelorløp.

Det har vært en unik erfaring å utvikle HON3000, og det har gitt oss en mulighet til å tenke annerledes enn vi har kunnet gjøre når vi tidligere utviklet kurs ved Psykologisk institutt. Dette skyldes ikke minst at studentene har en veldig variert faglig bakgrunn, og for mange er dette kurset deres første møte med det samfunnsvitenskapelige fakultet.

HON3000 strekker seg over et helt år, og for det teoretisk orienterte høstsemesteret har vi to ambisjoner. Vi ønsker å gi studentene en innføring i ulike analysenivåer som benyttes i forskningen ved det samfunnsvitenskapelige fakultet, og vi ønsker å knytte disse opp mot det vi anser være en av de største omveltningene samfunnet står ovenfor, de som vil komme i kjølvannet av den rasende teknologiske utviklingen, særlig innen kunstig intelligens (KI). Forelesningene i høstsemesteret holdes av undervisere fra ulike institutter ved SV, mens vi gjennom seminarene knytter forelesningene opp til temaer innen KI, som for eksempel personvern, polarisering, algoritmisk ledelse, og automatisering.

Det mest unike ved HON3000 er kanskje vårsemesteret, da studentene jobber i små interdisiplinære grupper for en ekstern partner. Her får de i oppdrag å utarbeide en rapport på et tema knyttet til kunstig intelligens. Vår erfaring er at de eksterne partnerne er svært investert i samarbeidet, og at de gir studentene en arena der deres bidrag blir løftet frem og kan påvirke prosesser innen organisasjonen de jobber i. Den muntlige presentasjonen av arbeidet kan slik fort oppleves som mer reell enn andre eksamenssituasjoner.

I den videre utviklingen av HON3000 ønsker vi å dra nytte av at vi begge er tilknyttet det nylig opprettede senteret for fremragende utdanning, CIE, Senter for tverrfaglig utdanning. Dette vil gi oss ressurser til å utarbeide og tilrettelegge pedagogiske grep som best utnytter potensialet som ligger i å undervise for en så faglig variert gruppe studenter.

- Hvem samarbeider dere med?

I forbindelse med HON3000 samarbeider vi med mange kolleger på tvers av ulike institutter ved det samfunnsvitenskapelig fakultet. I høst hadde vi forelesninger av Eivind Ystrøm, Thomas Schubert, Lars Erik Kjekshus, Solveig Bjørkholt, og Karl Ove Moene.

I tillegg har det vært veldig spennende å samarbeide med partnere også utenfor UiO, både innen offentlig og privat sektor. I løpet av de to årene kurset har gått har vi hatt eksterne samarbeidspartnere hos blant annet NORA.ai, Sintef, Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI), Cappelen Damm, NAV, Digitaliseringsdirektoratet, Oljefondet, GRIN, Elopak, og Attensi. Det er en bred portefølje av små og store selskaper i både offentlig og privat sektor.

- Hvilke mener dere er de tre viktigste faktorene for å få til god undervisning innenfor faget?

For at undervisningen skal treffe må studenter kunne bidra inn i diskusjoner gjennom den bakgrunnen de har fra MatNat, HF, og SV. Det er derfor viktig at de jobber i mindre interdisiplinære grupper, og at diskusjoner ikke foregår innad i faglige siloer.

Den teknologiske utviklingen går svært fort, og rapporter og forskningsartikler fra selv få år siden kan oppleves avleggs. At temaene vi behandler har stor samfunnsrelevans sees mest klart når eksemplene som trekkes frem er dagsaktuelle og knyttet opp til en utvikling studentene ser utfolde seg.

Hvordan og på hvilke områder vil den teknologiske utviklingen påvirke samfunnet de neste fem eller ti årene? Det er ikke spørsmål som vi kan gi fasiten til, men vi vil bidra til å fylle inn kartet sammen med studentene. Det at studentene aktivt deltar i å finne frem til informasjon, og selv tenker rundt disse spørsmålene er derfor helt avgjørende.

- Hvis dere skulle gi ett råd til de som er nye undervisere hos oss, hva ville det være?

Gå heller i dybden enn i bredden, og ikke tenk at undervisningen blir bedre jo mer informasjon som formidles. Mobiliser studentene ved å ansvarliggjøre dem for sitt eget læringsmiljø. Vær tydelig på forventninger om at studentene skal være konstruktivt tilstede for hverandre i forelesninger og gruppearbeid. Forvent at de viser det beste av seg selv i samhandlingen med foreleser og hverandre.

Publisert 3. mars 2023 11:34 - Sist endret 3. mars 2023 11:34