Fra undervisningsfronten: Robert Huseby

Robert Huseby har nettopp overtatt som undervisningsleder på ISV, der det satses stort på å møte KI-utfordringen i undervisning og eksamen. Emnet STV1020 Politisk Analyse 2 står allerede klar til å ta imot EILINs KI-pilot.

Robert Huseby

Robert Huseby ved ISV (Foto: Erik Engblad/ UiO)

- Hvilket undervisningsopplegg har du lyst til å framheve for dine kolleger på fakultetet akkurat nå?

Det er veldig mange som kunne vært nevnt, men jeg velger å trekke fram STV1020 Politisk Analyse 2: Forskningsdesign og kvantitative metoder. Dette emnet gjennomgikk en stor omlegging for fem år siden. Det et stort kurs med over 300 studenter og mange undervisere, og det er et av emnene som står overfor store utfordringer i møtet mellom kunstig intelligens og vurderingsformer. Samfunnsvitenskapelig metode læres best gjennom praktiske øvelser og kunnskapsanvendelse og ferdigheter testes gjerne gjennom oppgaveinnleveringer. Emneansvarlig Håvard Strand, med hjelp fra gode kolleger, står derfor klare når EILINs KI-pilot skal settes i gang. Formålet med piloten er å finne ut om det er pedagogisk hensiktsmessig å la studentene bruke KI for å skape en bedre læringsopplevelse.

Bredden i det pedagogiske materialet (lyd, video, visuelle fremstillinger, tekst) gjør også at STV1020 er en naturlig deltager i fakultetets Universell Utforming-pilot. Deltagelsen i piloten har gjort underviserne mer bevisst på de utfordringene som finnes i studentmassen, og én viktig oppgave er å finne ut hvilke problemer som bør løses gjennom universell utfordring og hvilke som må løses gjennom aktiv tilrettelegging.

- Hvem samarbeider du med?

Som fersk utdanningsleder samarbeider jeg med veldig mange, noe som er en stor, men interessant og lærerik overgang fra en rolig tilværelse som forsker og underviser. Jeg jobber mye med den øvrige ledelsen ved ISV, studieadministrasjonen, programledere og områdelærere. Det er både givende og inspirerende å jobbe tett på så mange flinke og hyggelige folk.

- Hvilke, mener du, er de tre viktigste faktorene for å få til god undervisning innenfor faget?

Engasjement, faglig tyngde og grundig forberedelse.

- Hvis du skulle gi ett råd til nye undervisere ved SV-fakultetet, hva ville det være?

Noen (mange?) nye undervisere er nok litt usikre på rollen. Det kan føles overveldende å plutselig stå nederst i en forelesningssal eller fremst i et seminarrom. Mitt råd er å snakke med kolleger, både erfarne og ferske, om det du lurer på og er usikker på. Det kan også være en idé å få kolleger til å komme på en (eller flere) av forelesningene eller seminarene dine, slik at du har noen å snakke med om hva som fungerer og ikke fungerer. Det kan være både nyttig og betryggende med et kvalifisert blikk utenfra.

Publisert 29. feb. 2024 21:21 - Sist endret 29. feb. 2024 21:39