Fra undervisningsfronten: Solveig Bjørkholt

Solveig Bjørkholt fra ISV sparker snart i gang sommerkurset Political Data Science Hackathon for andre året på rad.

Solveig Bjørkholt

Solveig Bjørkholt (Foto: Tron Trondal/ UiO)

- Hvilket undervisningsopplegg har du lyst til å framheve for dine kolleger på fakultetet akkurat nå?

Da vil jeg fremheve Political Data Science Hackathon (ISSSV1337). Det er andre året vi holder dette emnet. Det har oppstart 26. juni og går over seks uker i sommer.

Emnet har tre hovedkomponenter. For det første lærer studentene om datavitenskap i en samfunnsfaglig kontekst. For det andre har vi et hackathon-format – studentene jobber i team med en spesifikk case, de leverer en rapport, presenterer funnene sine og det kåres et vinnerteam. For det tredje kommer disse casene fra arbeidslivsorganisasjoner, noe som gjør emnet veldig arbeidslivsrelevant. I fjor fikk tre studenter deltidsjobb i SSB etter å ha brukt sommeren på å løse en case derfra.

- Hvem samarbeider du med?

I år deler jeg emneansvar med Louisa Boulaziz, en PhD-student på ARENA. Vi har begge bakgrunn i offentlig sektor og vet hvor nyttig datavitenskapskunnskaper er i dagens arbeidsmarked.

Sammen samarbeider vi med den Internasjonale Sommerskole (ISS), noe som muliggjør stor tverrfaglighet i teamene. Vi får søkere fra alle fagretninger! Et team kan bestå av én student med bakgrunn i matematikk, én i informatikk, én i samfunnsøkonomi og én i områdestudier, og alle jobber sammen for å løse en samfunnsrelevant case. Samtidig lærer de datavitenskap og kan lære hverandre ulike måter å tenke på for å løse problemstillinger.

I tillegg kommer samarbeidet vi har med alle arbeidslivsorganisasjonene vi er i kontakt med; i år har vi caser fra Riksrevisjonen, Statistisk Sentralbyrå, Digitaliseringsdirektoratet og forskningsprosjeket IUROPA. For å øke arbeidslivsrelevansen skal vi dessuten avholde halvparten av emnet i SSB sine lokaler.

- Hvilke, mener du, er de tre viktigste faktorene for å få til god undervisning innenfor faget?

God undervisning kan være så mangt avhengig av hva som er målet med undervisningen. Dette emnet er svært praktisk – vi ønsker å bevisstgjøre studenter på hva samfunnsfaglig datavitenskap kan brukes til. Dette betyr at vi må velge bort andre ting. For eksempel introduserer vi datavitenskapskonseptene relativt overordnet, og oppfordrer studentene til å søke seg til andre emner for å få mer teoretisk dybdekunnskap om konseptene.

I praksisemner sånn som ISSSV1337 tror jeg involvering av eksterne som kan vise relevansen av det man lærer, er viktig. Mer tverrfaglighet i undervisningen vil også gjøre undervisningstilbudet bedre, men dette er i stor grad et institusjonelt anliggende. Til slutt ønsker vi å holde emnet lekent. Vi har blant annet hackathon-format, One-Up Award og omvendt klasserom. Det er altfor lett å miste seg selv i alvor når læring og problemløsing egentlig er gøy.

Praksisemner kan være krevende å holde, men jeg tror de gir veldig mye igjen til studentene! Mange studenter sliter med å se relevansen av det de lærer, noe som går utover motivasjonen. Programmering og metodekunnskap er helt konkrete ting som brukes i arbeidslivet, og det er desto bedre at vi kan vise studentene hvordan denne kunnskapen brukes i praksis.

- Hvis du skulle gi ett råd til nye undervisere ved SV-fakultetet, hva ville det være?

PhD-kandidater kan ha en viktig rolle i å utforme emner. Jeg tror mange PhD- kandidater har en unik innfallsvinkel til undervisning fordi vi ofte kommer enten rett fra studiene eller fra en annen arbeidsplass. Vi ser undervisningen med andre øyne, fordi det er når man er ny at man enklest ser muligheter og forbedringspotensialer utenfor de faste rammene. Det er synd om de potensialene forsvinner i drift og sensur. Derfor, hvis du er en PhD og har en idé til et emne, ikke nøl med å legge frem ideen din!

Publisert 23. juni 2023 09:23 - Sist endret 23. juni 2023 09:23