Fra undervisningsfronten: Tora Skodvin

Institutt for statsvitenskap (ISV) har arbeidet for praksis i undervisningen i flere år. Nå har Tora Skodvin laget et nytt praksisemne på bachelorprogrammet i statsvitenskap, der studentene får gjøre et arbeidslivsrelevant prosjektarbeid - oppstart til høsten.

Tora Skodvin

Tora Skodvin (Foto: Erik Engblad/UiO)

- Hvilket undervisningsopplegg har du lyst til å framheve for dine kolleger på fakultetet akkurat nå?

Et praksistilbud for bachelorstudenter! På ISV har vi jobbet med å inkorporere praksis i undervisningen i mange år. Vi har allerede et veldig vellykket praksisemne for masterstudenter og ser at også bachelorstudentene vil ha stort utbytte av å få kontakt med arbeidslivet i løpet av sine studier. Det er bakgrunnen for at vi nå utvikler et praksistilbud også for studenter i bachelorprogrammet i statsvitenskap: Arbeidslivsrelevant prosjektarbeid er et 10-studiepoengs emne som tilbys for første gang som et pilotprosjekt denne høsten.

I dette emnet skal bachelorstudenter i statsvitenskap samarbeide for å svare på reelle problemstillinger og løse aktuelle oppgaver bestemt av en arbeidsgiver. Et viktig formål er at studentene skal få erfare relevansen av sin egen utdannelse for det arbeidslivet som møter dem når de har fullført studiene. Gjennom prosjektarbeid i grupper og organisert seminarundervisning lærer studentene å reflektere over egne kunnskaper, ferdigheter og kompetanse på en systematisk måte. I samarbeid med Karrieresenteret og UiOs læringsnettverk får studentene også enkel innføring i prosjektmetodikk og samarbeidsdynamikk. Emnet vil hjelpe studentene til å utvikle og forstå egne faglige interesser, og til å inkorporere innsikter fra sitt møte med arbeidslivet når de planlegger eventuelle videre studier.

- Hvem samarbeider du med?

På ISV er arbeidslivsrelevans et viktig satsingsområde og instituttledelsen har opprettet en egen rådgiverstilling i administrasjonen med arbeidslivsrelevans i undervisningen generelt, praksistiltak, etter- og videreutdanning og alumni som sine viktigste arbeidsområder. Vi er altså en liten gjeng på Instituttet, Monika Birkeland, Kristoffer Kolltveit og meg, som jobber sammen om å utvikle et praksistilbud for bachelorstudenter. Underveis har vi hatt inspirerende samtaler med Lars Erik Kjekshus, leder av OLA-programmet på Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, som har et prosjektbasert praksistilbud som har vært en viktig inspirasjonskilde for oss.

Vi har også samarbeidet veldig godt med Barbro Kolbjørnsrud på fakultetet, samt fått innspill fra våre studentrepresentanter og ulike arbeidsgivere. Karrieresenteret har stilt opp gjennom hele prosessen, med veldig gode tips og råd i tillegg til oppmuntrende entusiasme. Karrieresenteret har dessuten en viktig rolle i undervisningen tilknyttet studentenes prosjektarbeid. Vi håper også at vi skal kunne rekruttere egne masterstudenter, gjerne de som har vært i praksis selv, som læringsassistenter i emnet, for å følge opp og veilede bachelorstudentene. Hvis vi lykkes, tror vi det kan gi synergieffekter ved at også masterstudentene som deltar vil ha et stort læringsutbytte av en slik ordning.

- Hvilke mener du er de tre viktigste faktorene for å få til god undervisning innenfor faget?

Når det snakk om et praksistilbud er det selvsagt utrolig viktig at arbeidsgivere ser nytten av tiltaket og stiller opp! Det er bare arbeidsgivere som kan gi studentene oppgaver som er relevante og nyttige for deres virksomhet. Arbeidsgiverne må føle eierskap til prosjektene og studentene må oppleve at oppgavene de jobber med har en reell praktisk innretning, spesifikt knyttet til virksomheten de jobber for. God dialog med arbeidsgiverne både i planlegging og gjennomføring av et praksistilbud er viktig for å lykkes.

Det er også veldig viktig at det er formulert tydelige læringsutbyttemål for emnet. Det er en forutsetning for målrettet undervisning underveis og er også en viktig rettesnor for arbeidsgiverne som studentene jobber for.

Til slutt vil jeg si at det er viktig å benytte seg av alle ressursene som allerede finnes ved fakultetet og UiO. For oss er det spesielt samarbeidet med Karrieresenteret som har vært viktig i utviklingen av våre ulike praksistilbud både på bachelor- og masternivå og i undervisningen som tilbys underveis. Karrieresenteret ved UiO har en dyktig og profesjonell stab, et stort nettverk som de deler generøst og bred erfaring med tilsvarende tiltak ved andre institutter på UiO.

- Hvis du skulle gi ett råd til de som er nye undervisere hos oss, hva ville det være?

.Jeg tror det må bli to råd til andre institutter som skal opprette et praksistilbud til sine studenter for første gang:

Et godt praksistilbud krever tett kontakt med arbeidsgivere. Tilby bilaterale møter og sikre god dialog med arbeidsgivere både i rekrutteringen til ordningen og i den videre oppfølgingen. Det kan være både tid- og ressurskrevende, men gir veldig stort utbytte i form av økt kvalitet på tilbudet til studentene.

Det er også viktig å sikre godt faglig samarbeid mellom administrasjonen og de vitenskapelige. Inkluder administrasjonen tidlig i planleggingen av et praksistilbud og sørg for å allokere nødvendige ressurser. Det er ikke mulig å gjennomføre et godt og veldrevet praksistilbud uten god støtte fra administrasjonen.

Publisert 27. jan. 2023 12:20 - Sist endret 31. jan. 2023 09:12