Fra undervisningsfronten: Vibeke Moe

Det har nettopp blitt klart at Vibeke Moe stiller som nestleder på PSI for fire nye år. På kontoret ligger en rykende fersk rapport fra en ekstern komite, som nylig vurderte studieprogrammene der.

Vibeke Moe

Vibeke Moe går snart igang med en ny periode som nestleder og utdanningsleder på PSI (Foto: Sverre Aurstad)

PSI har vært gjennom en ekstern periodisk evaluering av alle studieprogrammene. Hvordan gikk det?

Instituttet har startet opp det viktige arbeidet med å følge opp begge rapportene. Jeg er glad for at evalueringene overordnet sett er positive og inneholder gode tilbakemeldinger. Likevel har begge evalueringskomiteene mange gode anbefalinger og forslag, noe vi er takknemlig for, da dette gir gode muligheter for å videreutvikle og kvalitetssikre studieprogrammene ytterligere.

For eksempel blir vi anbefalt å se på hvordan vi kan tilrettelegge for tverrfaglighet i bachelorprogrammet vårt.

Når det gjelder profesjonsprogrammet, blir vi oppfordret til å gå gjennom programmet med hensyn til å sikre at alle studenter får en god balanse når det gjelder praksis både med voksne og barn, og at praksiselementer integreres allerede fra første semester av.

- Hvilket undervisningsopplegg har du lyst til å framheve for dine kolleger på fakultetet akkurat nå?

Det foregår så mye god og spennende undervisning på dette store instituttet, både på profesjonsstudiet og bachelor- og masterprogrammene, at det er vanskelig å skulle framheve bare ett undervisningsopplegg.

Et spennende prosjekt på bachelornivå er for eksempel «B-LAB2000 – Bærekraftlaboratoriet: tverrfaglig praksisemne», som er et eksempel på hvordan vi kan utvikle nyskapende undervisningsopplegg gjennom tverrfaglig samarbeid. I dette emnet jobber studentene i tverrfaglige grupper, fra henholdsvis psykologi og historie, med konkrete bærekraftproblemstillinger på oppdrag fra bedrifter tilknyttet UN Global Compact, FNs organisasjon for et bærekraftig næringsliv.

Jeg vil også trekke fram hvordan det på profesjonsstudiet i flere emner har vært jobbet med å lage gode undervisningsopplegg med det for øyet å integrere teori, ferdighetstrening og praksis på en god måte. Her har studentene særlig trukket fram «PSYC5315 - Forpraksis, utredning av tilstandsbilder og behandling av barn og unge». Emnet tar for seg sentrale kliniske tilstandsbilder i barne- og ungdomsalder og består både av forelesninger, ferdighetstrening, praksis og seminarundervisning.

- Hvem samarbeider du med?

Som utdannings- og nestleder på instituttet er det viktig for meg å samarbeide bredt, både med de vitenskapelig ansatte og med studieadministrasjonen. Å ha løpende og god dialog med studentenes representanter er også svært viktig for meg.

I det daglige har jeg ellers tett samarbeid med lederen for studieadministrasjonen, Jostein Koløen og resten av vår dyktige studieadministrasjon. Et godt samarbeid mellom administrativ og faglig ledelse opplever jeg som uvurderlig for å kunne lede og videreutvikle utdanningsporteføljen på instituttet best mulig.

I tillegg samarbeider jeg jo nært med instituttleder Bjørn Lau og resten av ledelsen her på instituttet både om daglig ledelse og de mer langsiktige strategier både for undervisningen og forskningen på instituttet.

- Hvilke, mener du, er de tre viktigste faktorene for å få til god undervisning innenfor faget?

Som jeg var inne på i svaret på det andre spørsmålet ditt er faget psykologi omfattende. Hva som er god undervisning, vil derfor kunne variere ut fra hva som er læringsmålet for akkurat dette emnet.

Likevel tror jeg det er noe som gjelder for all undervisning, og det er at den må være studentaktiviserende og preget av så god kontakt og dialog mellom studenter og underviser som mulig. Selvfølgelig vil mulighetene for studentaktivisering og dialog være påvirket av om det er fellesforelesninger for store grupper av studenter eller om det er seminarundervisning. Men jeg tror likevel at det å forsøke å lage rom for tilbakemelding og kontakt mellom undervisere og studenter er avgjørende for å sikre at undervisningen fungerer slik vi har tenkt.

Vi har ellers erfart at det å bruke studenter som læringsassistenter kan være en svært god måte å øke studentaktiviteten i store studentgrupper.

- Hvis du skulle gi ett råd til nye undervisere ved SV-fakultetet, hva ville det være?

Da vil jeg si at i tillegg til å forberede deg på akkurat ditt tema så kan det kan være lurt å sjekke ut hvilken plass dette emnet har i studieplanen. Med det mener jeg å finne ut hvordan emnet henger sammen med, og kanskje bygger på, eller skal forberede for, andre emner.

Ta kontakt med andre som underviser på samme semester, eller semesteret under eller over og forsøk å finn ut om studentene har hatt noe om dette temaet fra før og hva som eventuelt dekkes av andre. Slik kan du bidra til en god faglig sammenheng for studentene og samtidig sørge for at det ikke blir unødvendig mye overlapp i undervisningen.

Publisert 29. sep. 2023 09:41 - Sist endret 29. sep. 2023 09:41