Fra undervisningsfronten: Francesca Refsum Jensenius

- Ikke vær redde for å ikke ha svaret på alt. Studenter har helt forståelse for at vi ikke kan alt og  det kan komme flotte diskusjoner ut å kaste spørsmål tilbake til klasserommet, sier Francesca Refsum Jensenius, professor ved Institutt for statsvitenskap.

Bildet kan inneholde: halskjede, panne, nese, kinn, leppe.

Samspill: - Det er viktig å ha mye interaksjon i klasserommet, sier Francesca Refsum Jensenius (Foto:Tron Trondal/ UiO)

-  Hvilket av dine undervisningsopplegg har du lyst til å framheve for dine kolleger på fakultetet akkurat nå?

- Dette semesteret har jeg stor glede av å få undervise det valgfrie BA-emnet "Chaos Politics: theory meets reality in comparative politics." Dette emnet er organisert rundt ulike "puzzles", politiske hendelser som kan virke overraskende eller rare, og så ser vi på et utvalg statsvitenskapelige teorier og snakker om i hvilken grad de hjelper oss til å forstå problematikken bedre. Noen ganger er svaret "ja" og andre ganger "ikke egentlig."

- Hvem samarbeider du med?
- Det er jeg som har hovedansvar på dette emnet, men jeg har tre post-docer som stiller opp med forelesninger på temaer som er knyttet nært opp til deres egen forskning, og jeg gleder meg stort til å se disse forelesningene. Jeg har også et svært godt samarbeid med de tre PhD-studentene som har seminarundervisningen.

- Hvilke mener du er de tre viktigste faktorene for å få til god undervisning innenfor ditt fag?
- Det er mange ting som er viktig, men her er tre ting jeg er spesielt opptatt av:

• Å synliggjøre forskningsprosessen, at det er mye vi enda ikke skjønner men at kunnskapshorisonten flytter seg hele tiden
  • Å ha mye interaksjon i klasserommet slik at studentene kan prøve ut egne argumenter
  • Å få studentene til å jobbe med selvvalgte temaer i eksempler og semesteroppgaven

- Hvis du skulle gi ett råd til de som er nye undervisere hos oss, hva ville det være?

- Ikke vær redde for å ikke ha svaret på alt, studenter har helt forståelse for at vi ikke kan alt og det kan komme flotte diskusjoner ut å kaste spørsmål tilbake til klasserommet.

Publisert 12. okt. 2021 12:48 - Sist endret 27. jan. 2022 11:01