Fra undervisningsfronten: Merete Glenne Øie

For at studentene skal lære å kartlegge psykosesymptomer, leier Merete Glenne Øie inn skuespillere som fyller en rollebeskrivelse som for eksempel pasient med schizofreni. Professoren i klinisk psykologi ved Psykologisk Institutt, UiO, er først ut i SV nytts nye spalte: Fra undervisningsfronten

Bildet kan inneholde: person, panne, nese, hår, ansikt.

Merete Glenne Øie.(Foto:UiO)

- Hvilket av dine undervisningsopplegg har du lyst til å framheve for dine kolleger på fakultetet akkurat nå?

- Jeg er emneansvarlig for Psyc 6516 «Psykoseforståelse og evidensbasert behandling». Emnet gir en praktisk og teoretisk innføring i hvordan psykologer arbeider med psykoseproblemer.

Emnet er interaktivt med blant annet praktiske øvelser, rollespill, videopresentasjoner og kasuspresentasjoner i tillegg til at flere forelesere, inkludert meg selv, foreleser.

Jeg har i flere år brukt skuespillere i undervisningen. Skuespillerne får en rollebeskrivelse hvor de skal spille en pasient med schizofreni, og studentene får i oppgave å kartlegge psykosesymptomer med et standardisert intervju. Studentene skal også forklare for skuespilleren/«pasienten» at de har diagnosen schizofreni. I tillegg bruker jeg videoer hvor studentene ser erfarne psykologer utrede pasienter med utredningsverktøy. I etterkant diskuterer vi og tolker det pasientene svarene sammen, før vi ender opp med en gjennomgang av hva psykologen i videoen kom frem til.

- Hva konkret er du ute etter å få til med dette opplegget?

- Studentene utdannes til å bli psykologer. I studiet har de en del rollespill hvor de trener på hverandre. Fordi de kjenner hverandre, er det vanskeligere å sette seg inn i rollen som psykolog. Bruk av skuespillere gjør at studentene opplever situasjonen som mer realistisk   og virkelighetsnær. På denne måten lærer de mer og bedre. Bruk av videoer gjør at de ser gode rollemodeller, får mulighet til å trene på det de skal lære og diskutere med de andre studentene og meg som underviser.

- Hvorfor er det viktig/ spennende?

- Bruken av skuespillere og videoer gir en variasjon i undervisningen.

I tillegg blir studentene aktivisert og får brukt seg selv mer, og de erfarer hvordan de faktisk fungerer når de skal  utrede «fremmede» pasienter.

- Hvem samarbeider du med?

- For å få til dette undervisningsopplegget samarbeider jeg med de ti skuespillere som leies inn med tillatelse fra ledelsen ved Psykologisk institutt.

Jeg ber også aktivt om å få tilbakemelding fra studentene om undervisningsopplegget, og tilpasser undervisningen i tråd med dette.

Generelt er et godt samarbeid med studiekonsulentene også viktig i den praktiske planleggingen.

- Hva er det mest inspirerende ved å være underviser ved SV-fakultetet, slik du opplever det?

- Å møte engasjerte psykologistudenter er helt klart det som inspirerer meg mest.  Frihet til å legge opp undervisningen slik man selv ønsker, inklusiv det å kunne leie skuespillere, inspirerer også. I tillegg er alle gode samtaler med kollegaer med på å gjøre at jeg føler at jeg har verdens beste jobb.

- Hvilke mener du er de tre viktigste faktorene for å få til god undervisning innenfor ditt fag?

- At foreleser er engasjert i det de underviser i er svært viktig. Videre er det viktig at underviser setter faget inn i en større helhetlig forståelsesramme (setter seg inn i hva studentene har lært før og skal lære senere, har fokus på hvorfor studentene skal lære dette og hva er det viktigste, og gir eksempler som knytter tema/pensum opp mot klinisk praksis osv.). Jeg tror også det er viktig at undervisningen er variert og interaktiv (diskusjoner, kasus presentasjoner, videoklipp, rolle spill osv).

- Hvis du skulle gi ett råd til de som er nye undervisere hos oss, hva ville det være?

- Det er vanskelig å gi ett råd, for det er mye som nye undervisere bør sette seg godt inn i.

Å planlegge god undervisning er en spennende, men krevende oppgave.

Så skal jeg kun gi ett råd, er det å ta kontakt med en erfaren og engasjert foreleser og spørre hvordan han/hun legger opp undervisningen og hvilken erfaring de har med det.

Publisert 28. jan. 2021 17:03