Kort møte med Gunn Elisabeth Birkelund

- Jeg er litt sjef, litt team-arbeider og mest forsker, sier Gunn Elisabeth Birkelund, som er professor i sosiologi og generalsekretær ved det Norske Vitenskap-Akademi.

Bildet kan inneholde: kinn, smil, frakk, erme, iris.

Gunn Elisabeth Birkelund (Foto: Det Norske Vitenskaps-Akademi)

- Hva opptar deg akkurat nå?

- Jeg begynte som generalsekretær i Det Norske Videnskaps-Akademi i januar i år.

Det er mye aktivitet, blant annet med utdeling av priser for fremragende forskning. Abel-prisen skal snart annonseres.

Dessuten holder vi på å sjøsette en ny webinar-serie om demokratiet, dets forutsetninger, utfordringer og konsekvenser.

Jeg er også professor i sosiologi ved UiO, og er stolt av at vi har bygget opp en robust og god forskergruppe ved ISS, som arbeider med analyser av sosial ulikhet og populasjonsdynamikk

- Hvis du skal forklare en person på åtte år hva du driver med på jobb i tre korte setninger, hva vil du si?

- Artig spørsmål! Da vil jeg si at jeg er litt sjef, litt team-arbeider og mest forsker.

- Hva motiverer deg i jobben?

- Som generalsekretær er det å styrke den frie, uavhengige forskningen. Som professor er det å styrke analytisk samfunnsvitenskap.

- Om du skulle blitt noe helt annet, hva kunne det vært?

- Etter realartium i 1973 var jeg i tvil. Jeg likte så forskjellige fag som fysikk og litteratur og lurte faktisk på å studere begge deler. Men samfunnsfagene var i ferd med å bli etablert på Universitetet i Bergen og dette var noe nytt og spennende (vi hadde ikke samfunnsfag på skolen den gangen). Så jeg havnet der, og har ikke angret på det.

- Hva gjør du når du kobler helt av?

- Jeg er glad i å gå på tur og i norsk natur og musikk. Dessuten liker jeg et varmt bad og et glass rødvin.

Publisert 3. mars 2021 15:01 - Sist endret 3. mars 2021 15:01