Kort møte med Karine Nyborg

- Jeg leser og skriver og regner, og lager eksperimenter, der vi får veldig mange mennesker til å spille forskjellige slags dataspill. Det sier professor ved Økonomisk institutt Karine Nyborg, når hun blir bedt om å forklare en åtte-åring hva hun driver med.

Bildet kan inneholde: vann, himmel, leppe, smil, kjeve.

Forsker og forfatter: Jeg jobber deltid som professor, og bruker en snau tredjedel av arbeidsuka til å skrive skjønnlitteratur, sier Karine Nyborg.(Foto: Privat)

- Hva opptar deg akkurat nå?

- Ferdigstillelse av en teoriartikkel full av matematiske bevis. Jeg viser at perfekt frikonkurranse - økonomifagets standardmodell for en situasjon konstruert slik at fri handel er garantert effektiv og ikke til ulempe for noen - er logisk inkonsistent med at folk kan velge å lære seg forskjellige ting som potensielt kan påvirke noens velferd.

- Det er velkjent fra før at standardmodellen hviler på nokså ekstreme forutsetninger, for eksempel at alle goder kan kjøpes og selges til markedspris, og at ingen kan påvirke hverandre unntatt via handel. Det er da heller ingen seriøse økonomer som for alvor tror at dette er noen presis beskrivelse av virkeligheten - modellen brukes først og fremst som et sammenlikningsgrunnlag.

- Men det forbauset meg likevel at perfekt frikonkurranse ikke engang tillater vanlig individuell læring.

- Ideen dukket opp da jeg skrev novellen "Adam i det perfekte frikonkurransemarkedet", en av historiene i min novellesamling "Balladen om den usynlige hånd" (Aschehoug 2016). Det er en science fiction-fortelling om et par som reiser på bryllupsreise til det perfekte frikonkurransemarkedet. Novellen var utrolig vanskelig å skrive, jeg støtte på inkonsistenser bak hvert hjørne, og strevde med å skjønne hvorfor. Til slutt gikk det opp for meg at det ikke engang er teoretisk mulig å unngå markedssvikt hvis folk kan velge å oppdage ting som potensielt kan bety noe for dem selv eller andre. Det har tatt tid før jeg fikk formalisert argumentet matematisk, men det er jo litt gøy å jobbe med et forskningsresultat som åpenbarte seg via fiksjonsskrivingen min.

- Hvis du skal forklare en person på åtte år hva du driver med på jobb i tre korte setninger, hva vil du si?

- Jeg jobber med å undersøke hvordan samfunnet virker, for eksempel hva politikerne kan gjøre for å ta vare på naturen. Jeg leser og skriver og regner, og lager eksperimenter der vi får veldig mange mennesker til å spille forskjellige slags dataspill. Og så er jeg lærer for voksne studenter.

- Hva motiverer deg i jobben?

- Nysgjerrighet. Gleden ved å forstå og se sammenhenger - og formidle dem til andre. Og håpet om kanskje å kunne bidra til en litt bedre verden.

- Om du skulle blitt noe helt annet, hva kunne det vært?

- Forfatter. Men det er kanskje et juksesvar, for jeg er det også. Jeg jobber deltid som professor, og bruker en snau tredjedel av arbeidsuka til å skrive skjønnlitteratur.

- Hva gjør du når du kobler helt av?

- Sitter med beina i sofaen og leser en god bok mens jeg drikker rødvin og spiser peanøtter.

Publisert 31. mai 2021 15:14 - Sist endret 31. mai 2021 15:14