Kort møte med Jan Grue

– Jeg jobber med å forstå bedre hvordan samfunnet vårt virker. Og særlig med å forstå hvordan det er å være funksjonshemmet, eller å være syk veldig lenge, sier Jan Grue, nytilsatt professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi.

Mann fremoverlent over sofarygg

Trenger variasjon: – Jeg er veldig glad i  vekslingen mellom konsentrert tanke- og skrivearbeid og det mer sosiale arbeidet som bringer inn det uventede, sier professor på ISS, Jan Grue (Foto: Anne Valeur)

Hva opptar deg akkurat nå?
– Aller mest: Semesterstart! Jeg har jo akkurat kommet "hjem" til Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, der jeg var postdoktor frem til 2016. Mye er kjent, men det er også mange nye kolleger og mye å lære. Så prøver jeg å finne tid til lansering av boken "Hvis jeg faller" i mellomtiden - den har jo en del sosiologisk analyse i seg, så det føles som en naturlig forlengelse av formidlingsarbeidet på UiO.

Hvis du skal forklare en person på åtte år hva du driver med på jobb i tre korte setninger, hva vil du si?
– Jeg jobber med å forstå bedre hvordan samfunnet vårt virker. Og særlig med å forstå hvordan det er å være funksjonshemmet, eller å være syk veldig lenge. Jeg prøver å finne ut hvordan man kan få til at alle får være med på skolen, kan få jobbe med det de har lyst til, og kan få venner, uansett hva slags kropp man har.

Hva motiverer deg i jobben?
– Å få lov til å skrive og tenke er viktig for meg. Og det henger tett sammen med alle impulsene man får gjennom å undervise og veilede studenter, samarbeide med kolleger og bringe forskningsresultater ut i verden. Jeg er veldig glad i den vekslingen mellom konsentrert tanke- og skrivearbeid og det mer sosiale arbeidet som bringer inn det uventede. Det er også en ekstra gulrot å få oppleve at det jeg skriver når frem - både til lesere jeg hadde håpet å nå, og til lesere jeg slett ikke hadde forventet.

– Om du skulle blitt noe helt annet, hva kunne det vært?
– Forfatter på heltid, mest sannsynlig. Men jeg tror jeg ville gått på veggen av det. I samtale med Karrieresenteret ble jeg for veldig mange år siden anbefalt å bli saksbehandler, siden jeg var "analytisk".

Det ville for så vidt vært interessant å se NAV-byråkratiet fra den andre siden. Men jeg foretrekker nok den jobben jeg har.

Hva gjør du når du kobler helt av?
– Jeg er glad i både film og tv; tiden er knappere enn den var, men jeg gleder meg til tredje sesong av Succession, om avskyelig rike og genuint avskyelige menneskers problemer. Og jeg fikk sett om igjen Armando Ianuccis geniale politiske satire The Death of Stalin i helgen. Feltmarskalk Zjukov snakker med ekstremt bred nordengelsk dialekt, og Khrustsjov spilles av Steve Buscemi. Kan ikke be om mer.

Publisert 25. aug. 2021 11:01 - Sist endret 2. sep. 2021 21:24