English version of this page

Kort møte med Birgitte Prangerød Haanshuus

Birgitte Prangerød Haanshuus fra C-REX er i full gang med forberedelsene til en stor ekstremismekonferanse som går av stabelen i juni.

Birgitte Prangerød Haanshuus

Birgitte Prangerød Haanshuus. Foto: Privat

- Hva opptar deg akkurat nå?

Akkurat nå er jeg travelt opptatt med å planlegge den sjette utgaven av Nordic Conference on Violent Extremism, som Senter for ekstremismeforskning (C-REX) er vertskap for i juni. Konferansen begynner med en dagstur til Utøya 17. juni og fortsetter med to fullpakkede dager her på SV-fakultetet 18. og 19. juni. Vi skal ha tre spennende keynote-foredrag og mer enn 100 andre presentasjoner om ulike aspekter knyttet til terrorisme, ekstremisme og hatkriminalitet. Nærmere 150 forskere og et titalls antall praktikere skal delta, så det blir både folksomt og faglig spennende.

I tillegg til konferanseplanlegging jobber jeg også med en spørreundersøkelse om skeives erfaringer med hatkriminalitet som vi skal gjennomføre i forbindelse med Pride i sommer og med planlegging av datainnsamling til et bokprosjekt om høyreekstremisme i Norge etter 22. juli 2011.

- Hvis du skal forklare en person på åtte år hva du driver med på jobb i tre korte setninger, hva vil du si?

I jobben min undersøker jeg ulike typer hat, hvordan hat spres (særlig på internett), hvem som hater og hva det gjør med de som blir hatet. Jeg leser mye og skriver om det jeg finner ut, og noen ganger forteller jeg om det i avisa eller til folk som er opptatt av eller jobber med å bekjempe hat. Nå for tiden sender jeg også mange e-poster, drikker mye kaffe og prøver å få tid til å spise is i sola.

- Hva motiverer deg i jobben?

Først og fremst at jeg får fordype meg i faglige interessante og viktig problemstillinger. Det er nødvendig med kunnskap om hat og ekstremisme og hvordan det påvirker demokratiet for å kunne finne løsninger for hvordan vi kan forebygge og bekjempe det. Jeg blir også motivert av alle de smarte, kule og morsomme kollegaene mine.

- Om du skulle bli noe helt annet, hva kunne det vært?

Som statsvitenskapstudent drømte jeg om en trygg og stabil byråkratjobb i staten. Selv om det å være forsker er mer uforutsigbart, er jeg veldig fornøyd med jobben jeg har nå.

- Hva gjør du når du kobler helt av?

Da går jeg på konsert, spiller fotball, eller nyter vårsola – gjerne sammen med gode venner og kollegaer på en hyggelig uteservering.

Publisert 24. mai 2024 01:44 - Sist endret 24. mai 2024 01:44