Leder: SV-fakultetet klare for nye søknadsrunder

«Vi må ikke glemme å se frem mot fremtidige tildelinger. For det som alle de innvilgede søknadene forteller oss, er at dette kan vi, og at vi i fremtidige konkurranser om midler kan regne med nye tilslag», skriver forskningsdekan Tore Nilssen.

Foo av prodekan Tore Nilssen

Prodekan og forskningdekan Tore Nilssen. (Foto: Lasse Moer/UiO)

Hvert år arrangerer SV-fakultetet et seminar for nyansatte i faste vitenskapelige stillinger. Der får de nyansatte muligheten til å presentere sine forskningsinteresser for kollegaer på tvers av disipliner og fagfelt. Fakultetsledelsen får presentert seg for de nyansatte og snakket om sine ambisjoner og forventninger, om det administrative støtteapparatet, og om hvordan fakultetet er organisert. Årets seminar fant sted i begynnelsen av denne måneden og var interessant på mange måter.

Nyttig møtepunkt

For det første viste seminaret den store bredden i hva vi forsker på her på fakultetet. Naturlig nok var den største gruppen av de nyansatte fra Psykologisk institutt – fordi dette er vårt største institutt, og fordi dette instituttet ekspanderer kraftig for tiden. Også blant psyko­logene er bredden i forskningstemaer stor.

For det andre viste seminaret sin verdi som et nyttig møtepunkt. Selv om programmet var til dels hektisk, observerte jeg mange gode samtaler mellom deltagerne – også mange på tvers av instituttgrensene.

Seminaret er et tegn i tiden: Vi ekspanderer – fordi vi er gode. Dermed blir det både mange folk og spennende tema på disse seminarene for nyansatte.

Noen tall: Fakultetet har så langt mottatt 17 tildelinger fra Det europeiske forskningsråd (ERC), og 12 av disse ERC-prosjektene er fremdeles aktive. Tre av våre forskere har til og med mottatt to tildelinger fra ERC hver. I den siste FRIPRO-runden fra Norges forskningsråd (NFR) fikk fakultetet 13 tildelinger til en samlet verdi av nærmere 200 millioner kroner. (FRIPRO finansierer banebrytende forskning, der forskerne selv har ideen og får midlene i en åpen nasjonal konkurranse.)

Denne suksessen med tildelinger fra ERC og NFR fører med seg flere ting. På listen over utfordringer kommer mangel på kontorplass, som på flere institutter kjennes godt, og et ønske om å finne veier til å matche behovet for undervisningskompetanse med den forskningskompetansen som kommer inn.

Men vi må ikke glemme å se frem mot fremtidige tildelinger. For det som alle de innvilgede søknadene forteller oss, er at dette kan vi, og at vi i fremtidige konkurranser om midler kan regne med nye tilslag.

Nye muligheter

Ute i Europa går det mot slutten for Horisont 2020. Men EU står klar med et nytt program: Horisont Europa. Det vil si – helt klare er de ikke. Selv om det store bildet er på plass, er det mange runder med ulike aktører som skal til før vi vet akkurat hvordan de enkelte utlysningene kommer til å se ut.

Det som er sikkert, er at vi på SV-fakultetet kommer til å stå klare til å sende inn søknader når tiden er inne.

Her hjemme er det klart for en ny runde med FRIPRO i NFR. Og NFR har nettopp lansert sitt tverrfaglige fellesløft, som erstatter de siste årenes toppforsk-satsing. Samtidig ruller den nye Senter for fremragende forskning(SFF)-prosessen videre, og vi har nå kommet til den femte SFF-runden: SFF V. Fakultetet er sterkt til stede og har åtte ulike initiativer i arbeid frem mot NFRs søknadsfrist i november.

Snakke om ambisjonene våre

Vi i det nye dekanatet planlegger i disse dager en serie besøk rundt til enhetene. Vi er naturlig nok mest opptatt av å få kartlagt de utfordringene enhetene ser for seg fremover. Men jeg håper det også blir rom for å snakke litt om det som går bra, og om ambisjonene enhetene våre har – ikke minst på forskningsfronten.

Neste vinter er det tid for et nytt seminar for nyansatte. Og vinteren etter det – og så videre. Sånn går det når det stadig kommer nye bevilgninger inn og fakultetet stadig trenger nye ansatte.

Les også:

Nyansatte forskere på bli kjent-seminar

Av Tore Nilssen
Publisert 24. feb. 2020 14:03 - Sist endret 16. nov. 2020 03:56