Leder: Vil inspirere til kontakt

«Fremover vil vi i økende grad bli utfordret til å arbeide mer flerfaglig, både med forskningen og med undervisningen», skriver dekan Anne Julie Semb i denne første lederen i Nye SV-nytt.

Anne Julie Semb portrett

SV-dekan Anne Julie Semb (Foto: Tron Trondal/ UiO)

Det er snart en måned siden det nye dekanatet tiltrådte. Det har vært noen hektiske, men veldig lærerike uker for Trine, Tore og meg selv. Læringskurven har til tider vært bratt. Vi har blitt bedre kjent med fakultetsadministrasjonen og med dekaner, pro- og visedekaner ved andre fakulteter. Og vi har blitt bedre kjent med noen av de mange spennende og viktige prosessene som pågår ved UiO og som kommer til å få stor betydning for vårt fakultet i årene fremover.

Følelsen av å ha blitt kastet på et tog i stor fart har til tider vært sterk.

Et av punktene i dekanatets valgplattform var at vi skulle forbedre informasjonsflyten mellom fakultetet og de ansatte og mellom ansatte på ulike enheter ved å revitalisere SV-nytt. Det nyhetsbrevet som du nå har fått i innboksen din er første nummer i rekken, og vi tar sikte på å sende ut SV-nytt siste fredag i måneden. Inntil videre vil SV-nytt bli publisert på norsk, som er UiOs administrasjonsspråk.

SV-nytt skal omtale pågående forskning, undervisningssaker og arrangementer som er av interesse for mange.

Sterke fagmiljøer

Som fakultet har vi mye å hente på at vi alle får mer kjennskap til det som skjer ved ulike institutter og sentre. Enhetene ved vårt fakultet er autonome og sammenfaller i stor grad med tradisjonsrike disipliner. Denne organiseringen har skapt svært gode vilkår for disiplinutvikling i sterke fagmiljøer. Men den har ikke skapt like gode vekstvilkår for kjennskap til og interesse for det som skjer ved andre enheter eller for flerfaglige samarbeidsprosjekter knyttet til forskning eller utdanning.

Disiplinene står sterkt, og de kommer ikke til å forsvinne. Men fremover vil vi i økende grad bli utfordret til å arbeide mer flerfaglig, både med forskningen og med undervisningen. Disiplinene er dessuten i stadig endring, og på noen områder nærmer de seg hverandre. Mye disiplinutvikling skjer i grenselandet mot andre disipliner.

Vi håper og tror at SV-nytt kan være et bidrag til å øke de ansattes kjennskap til den faglige virksomheten som foregår ved andre enheter og inspirere til mer faglig kontakt på tvers.

Dessuten håper vi at bedre kjennskap til den gode virksomheten som skjer ved hele fakultetet kan bidra til enda sterkere følelse av glede og stolthet over å være tilsatt ved Det samfunnsvitenskapelige fakultetet.

Fantastiske resultater

Vi overtok et fakultet i god form. Det samfunnsvitenskapelige fakultet fikk til sammen 19 nye NFR-prosjekter i tildelingsrunden i desember 2019/januar 2020. Dette er fantastisk hyggelige nyheter. Det har vært jobbet meget godt med søknader, og det er veldig hyggelig at det nå gir uttelling. Det er spesielt hyggelig at vi fikk hele sju Unge forskertalenter-prosjekter. Det viser at det gror godt i rekkene og at fagmiljøene er stimulerende arbeidsplasser for yngre ansatte med høye forskningsambisjoner.

Vi er stolte over at ansatte ved Det samfunnsvitenskapelige fakultetet skal fortsette å sette sitt tydelige preg på samfunnsvitenskapelig forskning i årene som kommer, både nasjonalt og internasjonalt.

I valgplattformen vår la vi vekt på at vi særlig ønsker å styrke fakultetet som undervisnings- og læringsarena. Vi gleder oss til å ta fatt på arbeidet med å heve undervisningskvaliteten ved fakultetet ytterligere. Vi vet vi kan samarbeide med mange dyktige og ambisiøse undervisere i dette arbeidet. Men vi vet også at det ikke finnes mye ledig undervisningskapasitet rundt på enhetene.

Vi er derfor helt avhengige av å stimulere til økt bruk av studentaktive læringsformer for å nå målet om at fakultetet skal bli en enda bedre læringsarena. Økt bruk av slike læringsformer kan forhåpentligvis også bidra til mer faglig og sosial kontakt mellom studentene og redusere frafall som skyldes et for svakt læringsmiljø eller følelse av isolasjon. Det ville være bra både for studentene og for fakultetet som sådan.

Av Anne Julie Semb
Publisert 31. jan. 2020 12:40