Leder: Bærekraft ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Svært mye av det som skjer på Det samfunnsvitenskapelige fakultet forstås ikke eller formidles ikke som bærekraftsrelevant, selv om relevansen er åpenbar, skriver dekan Anne Julie Semb i denne lederen i siste SV-nytt før sommeren.

Read English version of Dean Anne Julie Semb's Editorial below 

Dekan Anne Julie Semb ute i solen

- Vi vet at studentene og mulige fremtidige studenter er opptatt av bærekraft, skriver Anne Julie Semb. (Foto: Tron Trondal/ UiO) 

 UiOs strategi frem til 2030 har tittelen Kunnskap – ansvar – engasjement: For en bærekraftig verden. På fakultetet har vi startet arbeidet med vår egen strategi, og arbeidet vil fortsette utover i høstsemesteret. Bærekraftsbegrepet står sentralt i UiOs strategi. I forbindelse med strategiarbeidet er det derfor naturlig å tenke gjennom hvordan Det samfunnsvitenskapelige fakultet skal bidra til en mer bærekraftig verden. FNs bærekraftsagenda inneholder ikke mindre enn 17 ulike mål for bærekraft, og svært mye av det som skjer ved fakultetet dekker mange av bærekraftsmålene.

Bærekraftsagendaen er bred og inneholder langt mer enn målet om å stanse klimaendringene og å gjøre ren energi tilgjengelig for alle. Bærekraftsbegrepet er selvsagt også et «grønt» begrep, men det er ikke utelukkende et «grønt» begrep.

Våre kjerneoppgaver er forskning, utdanning og kunnskap i bruk, og våre viktigste bidrag til en mer bærekraftig verden vil være den kunnskapen om tilstander og sammenhenger vi kommer frem til ved hjelp av forskningen de ansatte utfører og formidlingen av denne kunnskapen til studentene gjennom undervisningen. I tillegg bidrar vi til en bærekraftig verden ved at kunnskapen tas i bruk, for eksempel ved at de ansatte deltar i den offentlige debatten, gir råd til organisasjoner, deltar i - eller leder offentlige utvalg og/eller bidrar til et godt kunnskapsgrunnlag for politiske beslutninger på andre måter.  Det er litt tilfeldig hva som merkes som bærekraft.

Hva skal til? 

Men hvordan skal vi lykkes med å knytte fakultetets kjerneoppgaver til bærekraftsbegrepet på en måte som synliggjør at så mye av det vi driver med er relevant for bærekraftsagendaen?

Et raskt søk på fakultetets hjemmesider ga 174 treff på søkeordet «bærekraft». Dette viser at mange allerede knytter sin egen forskning, utdanningsvirksomhet og formidlingsaktivitet til bærekraftsbegrepet.

Men hvis vi går litt tettere på og ser nøyere på treffene, ser vi også at treffene er litt tilfeldige i den forstand at svært mye av det som skjer på fakultetet ikke forstås eller formidles som bærekraftsrelevant, selv om relevansen er åpenbar.

Hvordan skal vi på fakultetet gå frem for å synliggjøre at svært mye av den forskningen, undervisningen og formidlingen som skjer ved vårt fakultet er relevant for ett eller flere av bærekraftsmålene? Kan vi f.eks. tenke oss at Forskpro i fremtiden inneholder en oversikt over bærekraftsmålene og at prosjektene merkes/tagges med de målene som er relevante for de prosjektene som registreres i Forskpro? Dette ville ikke bare synliggjøre at svært mye av den forskningen som pågår ved fakultetet er relevant for bærekraftsmålene, men også gjøre formidlingen av denne kunnskapen enklere.

Et uutnyttet potensiale

Vi vet at studentene og mulige fremtidige studenter er opptatt av bærekraft. Men så langt har vi i liten grad knyttet innholdet i fakultetets studieprogrammer og emner til bærekraftsmålene.

Her ligger det et uutnyttet potensiale: På samme måte som vi bør synliggjøre koblingen mellom forskningen og bærekraftsmålene, bør vi synliggjøre koblingen mellom fakultetets studietilbud og bærekraftsmålene.

Dette betyr ikke at vi skal legge om undervisningen ved fakultetet. Men det betyr at vi bør bli flinkere til å vise hvordan kunnskaps- og ferdighetsmålene for den eksisterende undervisningen vår henger sammen med de ulike bærekraftsmålene. Også dette kan gjøres svært enkelt og med minimal tidsbruk for de involverte.

Vi tror fakultetet fremover vil bli utfordret på sitt bidrag til en bærekraftig verden. La oss sammen finne gode måter å synliggjøre hvordan vi bidrar gjennom våre kjerneoppgaver, nemlig den forskningen og undervisningen som foregår ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet. 


Sustainability at the Faculty of Social Sciences

Much of what is happening at the Faculty of Social Sciences is not understood or communicated as being relevant to sustainability, although its relevance is obvious,” writes  Dean Anne Julie Semb,   in this editorial in the last edition of the newsletter before the summer.

 The UiO's strategy until 2030 is entitled Knowledge – Responsibility – Engagement: for a Sustainable World. At the Faculty, we have started work on our own strategy and this work will continue throughout the autumn semester. The concept of sustainability is central to the UiO's strategy. In connection with our strategy work, it is therefore natural to consider how the Faculty of Social Sciences can contribute towards a more sustainable world. The UN’s Agenda for Sustainable Development contains no less than 17 different Sustainable Development Goals (SDGs) and much of what is happening at the Faculty covers many of these.

The Agenda for Sustainable Development is broad and contains far more than simply the goal of stopping climate change and making clean energy accessible to everyone. Obviously, the concept of sustainability is also a "green" term, but it is not exclusively a "green" one.

Our core tasks include research, education and knowledge in use, and our most important contribution to a more sustainable world will be the knowledge of conditions and relationships that we arrive at by using the research conducted by our employees and passing on this knowledge to our students during their education. We also contribute towards a sustainable world by using knowledge, e.g. with our employees participating in the public debate, advising organisations, participating in or chairing public committees and/or contributing towards providing a good knowledge base for political decisions in other ways.  The labels placed on sustainability are somewhat random.

How suceed?

However, how can we succeed in linking the Faculty's core tasks to the concept of sustainability in a way that highlights the fact that so much of what we do is relevant to the Agenda for Sustainable Development? A quick search on the Faculty's website yielded 174 hits on the keyword "sustainability". This shows that many people are already linking their own research, educational activities and presentation activities to the concept of sustainability. However, if we look a little closer at these hits, we will also see that they are slightly random in the sense that much of what is happening at the Faculty is not understood or presented as being relevant to sustainability, even if the relevance is obvious.

How should we at the Faculty proceed in order to highlight the fact that much of the research, teaching and communication that is conducted at our Faculty is relevant to one or more of the SDGs? For example, could we envisage that in the future Forskpro might contain an overview of the SDGs and that our projects might be  marked/tagged with those goals that are relevant to the projects registered in Forskpro? This would not only highlight the fact that much of the research that is conducted at the Faculty is relevant to the SDGs; it would also make the presentation of this knowledge easier.

Untapped potential

We know that our students and potential future students are interested in sustainability. However, so far we have not done much to link the content of the Faculty's study programmes and courses to the SDGs.

There is untapped potential here: in the same way that we should highlight the link between research and the SDGs, we should highlight the link between the Faculty's study programmes and the SDGs.

This does not mean that we should change the teaching offered by the Faculty. However, it does mean that we should become better at showing how the knowledge and skills goals for our existing education are related to the various SDGs. Furthermore, this can be done very easily and with a minimal amount of time spent by those involved.

We believe the Faculty will be challenged in the future about its contribution to a sustainable world. Together, let us find good ways to highlight how we contribute through our core tasks, namely the research and teaching that is conducted at the Faculty of Social Sciences. 

Av Anne Julie Semb
Publisert 15. juni 2021 11:00 - Sist endret 15. juni 2021 12:20