English version of this page

Leder: Universitetet feirer sin 213-årsdag

Dekanen skriver om SV-fakultetets deltakelse under Universitetets årsfest 2. september i år.

Dekan Anne Julie Semb

Dekan Anne Julie Semb (Foto:Erik Engblad/ UiO).

UiO, eller Det kongelige Fredriks universitet, som det het den gang, ble som kjent grunnlagt i 1811, og jubilanten feirer sin 213-årsdag 2.september. Årsfesten er en årlig begivenhet der ulike akademiske meritter feires og universitetets mange priser deles ut i Aulaen. Arrangementet i Aulaen er åpent, men krever registrering.

I år blir det også utnevnt æresdoktorer på årsfesten. To av de totalt 17 personene som blir utnevnt som æresdoktorer ved UiO på årsfesten 2.september, er foreslått av fagmiljøer ved vårt fakultet. TIK har foreslått Marion Fourcade. Fourcade er professor i sosiologi ved University of California, Berkeley. Hun arbeider innenfor det fagfeltet som ofte omtales som «Science and technology studies», STS, og hennes vitenskapelige innsats er særlig knyttet til økonomisk sosiologi. Andre forskningsinteresser er digitalisering, herunder den digitale økonomiens politiske økonomi og digitalisering av stater. Fourcades komparative analyser av erstatningsprosedyrer ved store oljeutslipp har også gitt oss nye innsikter i verdsettingspraksiser.

Anders Dale er foreslått av PSI. Dale er professor i nevrovitenskap, kognitiv vitenskap, psykiatri og radiologi ved University of California, San Diego, og regnes blant de mest fremtredende og innflytelsesrike hjerneforskerne internasjonalt. Dales vitenskapelige bidrag favner et stort faglig spenn og har ført til flere gjennombrudd innen forskningen på hjernens struktur og funksjon og hvordan ulike sykdommer påvirker hjernen. Dale har gjennom hele karrieren bidratt til metodologisk nyvinning innen hjerneforskningen, og har blant annet vært avgjørende i utviklingen av programvaren Freesurfer, som er et gratis, åpent tilgjengelig, og blant verdens mest brukte analyseverktøy for hjerneavbildningsdata. Dales innsats og inkluderende forskningspraksis har ført til et utbredt og vellykket samarbeid mellom ulike institusjoner, inkludert UiO og flere andre norske universiteter og helseforetak.

Også Trond Pettersen er blant dem som kreeres til æresdoktorer på årsfesten. Pettersen er foreslått av rektoratet. Han er professor i sosiologi ved University of California, Berkeley, og har samarbeidet mye med Universitetet i Oslo, spesielt ISS ved vårt fakultet. Pettersens forskningsinteresser er sosial og økonomisk ulikhet, og han har vært spesielt opptatt av hvordan diskriminering fra arbeidsgiveres side påvirker kjønnsforskjeller i sysselsetting, lønn og forfremmelser. Han har også studert hvordan endringer i familiemønstre påvirker slike forskjeller. Pettersen var en av grunnleggerne av Peder Sather Center for Advanced Study ved Berkeley, som legger til rette for akademisk utveksling med Norge.

Selv om utnevnelse av nye æresdoktorer står sentralt på årsfesten, deles det også ut en rekke priser. Uzair Ahmed fra C-REX mottar Kongens gullmedalje for sin sosiologiske avhandling om muslimer og politisk vold. Ahmeds avhandling er et viktig bidrag til forskning om radikalisering. Gjennom blant annet et omfattende intervjumateriale, der Ahmed har samtalt både med muslimske menn som støtter politisk vold og muslimske menn som ikke støtter politisk vold, analyserer Ahmed mangfoldet i den måten disse mennene skaper mening rundt valget om å støtte eller avvise politisk vold.

UiO har også en bærekraftspris som deles ut på årsfesten til de studentene som har levert de tre beste masteroppgavene med bærekraftsrelaterte temaer. En av disse tre er Andreas Lekkos, som er sosialantropolog. Lekkos mottar UiOs Bærekraftspris for sin masteroppgave som omhandler energiomstilling på den greske øya Astypálea, der han tilbragte sju måneder på feltopphold. Sentralt i studien står spenningen mellom den måten lokalbefolkningen selv forstår bærekraft på og virkningene av et samarbeid mellom den greske staten og Volkswagen for å gjøre øya til et laboratorium for fremtidens grønne energiløsninger.

Alle æresdoktorene holder åpne æresdoktorforelesninger. Pettersens forelesning holdes 2.september; Fourcades 3.september og Dales 4.september. Alle er invitert – møt opp og ta del i hyllesten av æresdoktorenes vitenskapelige innsats. Men møtet med æresdoktorene har selvsagt også en mer fremtidsrettet side. Her blir det også gode muligheter for å styrke verdifulle kontakter og berede grunnen for fremtidig samarbeid med sterke fagfolk.

Av Anne Julie Semb
Publisert 29. aug. 2024 12:33 - Sist endret 29. aug. 2024 12:38