English version of this page

Leder: Porteføljeprosessen ved SV-fakultetet

Tora Skodvin er ny studiedekan ved fakultetet og forteller i denne lederen om arbeidet med studieporteføljene som vil involvere alle institutter og sentre som driver undervisning.

Studiedekan Tora Skodvin

Studiedekan Tora Skodvin. Foto:Erik Engblad/ UiO

Mine første måneder i rollen som studiedekan ved SV-fakultetet har vært morsomme og enormt lærerike. Min forgjenger, Trine Waaktaar, var en utrolig flink og proaktiv studiedekan som var «framme i skoa». Og de skoa er det vanskelig å fylle! På den andre siden er det også som å komme til dekket bord: Alt er lagt til rette for å ta tak i de mange viktige sakene fakultetet jobber med på studiesiden. Og som studiedekan ved fakultetet står man aldri alene. Det er et helt batteri av flinke folk på alle nivåer å støtte seg på. Den første store og viktige saken vi tar fatt på sammen er porteføljeprosessen.

UiO sentralt ønsker å bli mer involvert i studieplanleggingen ved UiO og etterlyser mer dynamikk i fakultetenes studietilbud på kort og lang sikt. Vi vet også at det i løpet av et års tid vil komme en ny fordelingsmodell for UiO som antagelig vil legge større vekt på studier i basisfinansieringen, uten at vi kjenner detaljene. Hvordan kan vi respondere på usikkerheten i disse viktige eksterne føringene?

Varslede endringer i eksterne føringer er en gyllen anledning for oss til å kaste et kritisk blikk på vår egen studieportefølje: Er vår undervisning godt tilpasset og dimensjonert til den kontinuerlige faglige utviklingen innen våre områder, våre faglige og strategiske planer og ambisjoner, samfunnsmessige behov, sammensetningen av staben, undervisernes kompetanse og våre eventuelle konkurransefortrinn? Er det behov for videreutvikling eller omdisponering av eller mellom programmer? Skal vi opprette nye programmer for å sikre studieporteføljens faglige kvalitet og samfunnsmessige relevans på kort og lang sikt? Er studietilbudet tilpasset arbeidsmarkedet? Får studentene jobb?

I flere samlinger gjennom vårsemesteret inviterer vi enhetene ved fakultetet til å delta i en felles utforsking av hvordan dagens studieportefølje har utviklet seg over tid og hvilke drivkrefter som har drevet endringsprosessene. Formålet er å etablere et kunnskapsgrunnlag for å se muligheter og utfordringer og å utvikle tiltak for å sikre best mulig utnyttelse av fakultetets ressurser i den samlede undervisningsvirksomheten. Vi inviterer til en inkluderende prosess, der studenter, vitenskapelige og administrative ledere deltar i samlinger initiert av fakultetsledelsen, mens alle ansatte involveres på lokalt nivå, gjennom programråd og egne samlinger som arrangeres i enhetene.

Store endringer krever ikke nødvendigvis nye studieprogrammer, men kan like gjerne skje i form av serier av mindre tiltak som til sammen kan utgjøre store endringer innenfor de eksisterende programmene. Trinnvise endringsprosesser kan dessuten være egnet for å sikre at endringer er godt forankret, har god oppslutning og lar seg gjennomføre. Vi er derfor ikke så opptatt av om utviklingen har skjedd i form av opprettelse og nedleggelse av hele studieprogrammer eller som slike trinnvise endringer. Formålet med sonderings- og kartleggingsarbeidet er å få et helhetlig inntrykk av dynamikken i vårt studietilbud over tid: indre og ytre faktorer som synes å ha vært viktige drivkrefter i endringsprosessene, og endringsbehov og muligheter for fremtiden.

Vi er stolte av vårt studietilbud ved SV-fakultetet. Vi har jobbet systematisk med god kvalitetssikring over lang tid, både i periodiske programevalueringer og i de årlige programgjennomgangene. Denne informasjonen danner et godt grunnlag for å gjøre kunnskapsbaserte vurderinger av og beslutninger om hvordan vår studieportefølje best kan utvikles for fremtidens behov.

Jeg ser dette som en helt nødvendig forberedelse til det som kommer. Jeg tror dessuten det kommer til å bli både morsomt og lærerikt for alle som engasjerer seg i prosessen, og jeg gleder meg til å samarbeide med dere alle i dette viktige arbeidet.

Av Tora Skodvin
Publisert 22. mars 2024 08:00 - Sist endret 22. mars 2024 09:20