EILIN: Matthews teknologihjørne: Mai

Matthew Rix Whiting er tekniker i EILIN, og gir deg en oppdatering på nyheter innen IT og AV i undervisning.

Bildet kan inneholde: azure, font, kunst, sirkel, symmetri.
Foto: Colourbox

Panopto: opptak, redigering og deling av video

Om ikke lenge fases Forlesningsopptak ut. Panopto er nå etablert på UiO som universitetets offisielle brukervennlige løsning for å lage, redigere ogBildet kan inneholde: briller, panne, nese, briller, kinn. dele video i undervisningen. Denne løsningen kan brukes fra alle auditorier, seminarrom, fra din arbeids-PC eller Mac, eller til og med fra telefonen din ved å bruke Panopto-appen (som også gir overraskende gode resultater).

Panopto har mange funksjoner både for lærere, men spesielt for studenter som bruker videoene i studiene sine. En funksjon jeg kan nevne er at i hver video kan programvaren automatisk gjenkjenne det språklige innholdet, indeksere alt og gjøre det søkbart for studentene. Med andre ord kan studentene hoppe til hvilken som helst del av leksjonen de ønsker å høre på sekunder. I tillegg er Panopto veldig intuitivt å bruke.

EILIN kan hjelpe deg med å komme i gang med Panopto, og vi har satt sammen en nettside med tips som kan være nyttige. Panopto Tips - EILIN.  Hvis du trenger hjelp, kan du kontakte oss på eilin-kontakt@sv.uio.no.

Publisert 27. apr. 2023 10:59 - Sist endret 27. apr. 2023 11:06